måndag 29 juni 2015

#sommarlovmedkulturkollo #hemligheter

Många böcker innehåller hemligheter; för varje ny läsare är en ny bok full av hemligheter.

Och varje skönlitterär bok skulle vara mycket mindre spännande om inte personerna i dem hade hemligheter för varandra. Många berättelser bygger på hemligheter och i många har hemligheter en central roll.

Men nu när jag jagade runt i mina bokhyllor efter böcker med "hemlighet" eller "hemligheter" i titeln, fann jag färre än jag trodde att jag skulle finna. Bara två hittade jag och båda på engelska.

River Secrets av Shannon Hale, tredje boken om landet Bayern, och Can You Keep a Secret? av Sophie Kinsella.

Jag har inte läst någon av dessa, men eftersom jag tyckte om både Goose Girl (del 1) och Enna Burning (del 2) av Shannon Hale är jag säker på att jag kommer att gilla tredje boken i serien. Jag har också hört mycket gott om Kinsella, men ännu inte läst något av henne.

(För mer om Sommarlov med Kulturkollo, surfa in på Kulturkollos blogg.)

6 kommentarer:

  1. Jag hade inte heller många böcker med just hemlighet i titeln - däremot många där hemligheter är centrala. Mitt bästa tips är Jag heter inte Miriam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för tipset, Anna! Den har jag varit sugen på att läsa länge. Tittat mycket på den i bokhandeln. Kanske dags att snart köpa! ;-)

      Radera
  2. Två helt okända böcker för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske något att kolla upp, Boklysten? Jag gillar speciellt Shannon Hale. Har läst fler av henne tidigare, men inget av Kinsella - än. :-D

      Radera
  3. Jag tyckte verkligen att Can You Keep a Secret? var rolig när jag läste den, men det var ett par år sedan. Jag vet inte vad jag skulle tycka idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha. Tack för din kommentar, C.R.M.Nilsson! Det är väl så, man byter boksmak lite undan för undan, nästan utan att man märker det själv. :-) Och vissa böcker och viss läsning är beroende av humör och annat just då. Vi får se om jag gillar den när jag läser. :-)

      Radera