fredag 19 juni 2015

Recension: Sisters, 1: Familjeband av William & Cazenove

Titel: Sisters, 1: Familjeband
Franska originalets titel: Les Sisters 1. Un air de famille
Teckningar och färger: William
Manus: Cazenove & William
Förlag: Gaspard
ISBN: 978-91-982061-0-4
Betyg: 4 av 5 stjärnor
Mitt exemplar: lånat på det lokala biblioteket
Utläst: 2015-06-17

Det här är ett sött litet seriealbum om två systrar, storasyster Wendy och lillasyster Marine. Varje sida har sin egen minihandling, som oftast slutar med någon humoristisk knorr. Albumet är på sammanlagt 46 sidor.

Det rosa omslaget omnämndes i en artikel i senaste Bild & Bubbla, nr. 203, 2/2015; alltså i Seriefrämjandets tidskrift. Där motiverades det som att vara ”ironiskt”, som en humoristisk grej och som man kommer att se på med glimten i ögat. Jag är rädd att det dock bara blir klichéaktigt och inget mer att ett album om flickor är rosa. Något som snarare bara befäster fördomar och medias envisa idioti med att göra allt för flickor rosa och allt för pojkar blått. Jag tror inte att jag skulle ha lånat det här albumet om det inte vore för att det omnämndes och recenserades med gott betyg i Bild & Bubbla.

Albumet påminde mig om Lou!-serien av Julien Neel, och de albumen tyckte jag mycket om. Även det här får högt betyg av mig. Jag tyckte mycket om det här och skrattade högt flera gånger.

Det enda jag ställer mig lite frågande till är varför föräldrarna måste ritas som skuggor eller med bara delar av kroppen synliga – aldrig huvudet –. Är det för att man ska ha barnens perspektiv eller för att man som barn kan sätta sina egna föräldrars huvud på Wendys och Marines föräldrar, som något slags groteskt collage? Det är ofta det sker i serier för barn, att de vuxna – föräldrar eller katt-/hundägare inte får någon egentlig identitet. Jag stör mig på det, men inte så mycket att jag inte gillar det jag läser.

Jag kommer att låna och läsa fortsättningen i serien om den ges ut; det finns i skrivande stund nio stycken utgivna på franska – jag hoppas fortsättningen ges ut på svenska den också. Men den är inte tillräckligt bra (eller albumen tillräckligt tjocka) för att motivera mig till att köpa dem själv.

Vill du läsa något lättsamt och roligt, med igenkänningsfaktor om du har syskon, läs gärna det här albumet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar