tisdag 6 juli 2021

Tisdagstrion: bokomslag med ansikten på

Tisdag och dags för tisdagstrion igen hos Ugglan & Boken, näst sista före sommaruppehållet. Temat för veckan är bokomslag med ansikten på.

Här är mina tre böcker:

1. Den nya människan av Boel Bermann har jag inte läst än; det är en hyllvärmare som jag inte kommit mig för att läsa av mängd olika anledningar. Men det var ändå den första jag tänkte på när det gällde ansikten på omslaget. Jag gillar barnansiktet och de blåa färgerna som dominerar omslaget.

Den nya människan är först publicerad 2014 och jag köpte den också 2014. Såhär står det på baksidan:

Jag har dödat ett barn.
Det är vad de säger till mig här på polisstationen, i förhörsrummet.
Inombords skriker jag.
- Det var inget barn jag dödade. Det var något helt annat. Kan ni inte se det?


År 2014 föds inga barn längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter en tid börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet.
Mot sin vilja blir Rakel involverad när hon råkar döda ett barn. Hon är en av de första som inser att den nya människan är ett hot mot mänsklighetens hela existens.
En brutal incident på arbetsplatsen ställer hennes tillvaro på ända. Rakel flyr, bort från ångest och sviken kärlek. Men i jakten på tröst i tillfälliga förbindelser och berusning händer det som verkligen inte får hända ...

Det är en dystopisk thriller såvitt jag förstår det och inte särskilt tjock. Men ändå, ämnet gör att det tar emot lite.

2. Den andra boken är faktiskt en av de få med filmomslag med skådespelare på som jag kan med och till och med tycker är ett riktigt bra omslag. Det är boken The Queen's Gambit av Walter Tevis, som egentligen är en rätt gammal bok, originalet publicerat 1983, men som fått nytt uppsving tack vare Netflix-serien med samma namn och som getts ut på svenska Modernista med originaltiteln fast bokens innehåll är översatt. Jag antar att det kan förvirra vissa som inte gärna vill läsa på engelska och blir osäkra på vilket språk den är utgiven när de ser den i bokhandeln. Författaren Walter Tevis dog förresten redan året efter att hans bok publicerades, 1984 (född 1928).

Jag har inte sett serien, jag har inte Netflix och vi har till och med en gammal klumpig teve från 2002 och inte plattskärm! Det ni! När den går sönder ska vi byta, men den gamla burken vägrar gå sönder, vill väl leka kvalitetsteve och håller år ut och år in!

Hursomhelst, The Queen's Gambit gör schack riktigt spännande och jag tyckte mycket om boken när jag läste den i februari 2021. Och omslaget, det är något suggestivt och intensivt i den där blicken, att huvudpersonen Beth Harmon tittar rakt in i kameran. Det är ett riktigt snyggt omslag.

3.  Den tredje boken jag väljer är Minnet av vatten av Emmi Itäranta. En dystopi som utspelas i norra Skandinavien men med teceremonier i ett land som tagits över av Kina och i en värld där vattnet håller på att ta slut. Huvudpersonen Noria och hennes familj sköter om en hemlig källa. En poetisk och vacker dystopisk skildring som kanske inte är så långt borta från hur det snart skulle kunna bli.

Också en av de få omslag där jag tycker att det funkar med ett ansikte på omslaget. Även här finns det något i blicken och ansiktets blekhet som lockar. Kontrasten däremellan. Samt hur färgerna harmoniserar och så gillar jag ju förstås min favoritfärg blått.

Jag har bara läst en annan bok av Emmi Itäranta och det är The City of Woven Streets (ingen människa på omslaget där), också mycket läsvärd, en stillsam annorlunda dystopi även den som utspelas i samma värld som den förra men de är helt fristående från varandra.

Hoppas för övrigt på fler böcker från Itäranta i framtiden och blir glad då jag nu när jag skriver detta inlägg ser på Emmi Itärantas hemsida att hon är aktuell (2020) med en tredje bok, Kuunpäivän kirjeet (Monday Letters). Vi får hoppas att den översätts till svenska eller engelska snart.

Jag tog med Minnet av vatten i en annan tisdagstrio i september förra året med tema vatten.

Hitta fler ansikten hos Ugglan & Boken.

18 kommentarer:

  1. Åh, Den nya människan missade jag när jag gick igenom omslagen. Den gillade jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monika, vad kul! Det är hög tid för mig att läsa den snart också, den har ju stått så länge i min bokhylla - en riktigt het hyllvärmare!

      Radera
  2. Jag gillade verkligen The Queen´s Gambit som serie, men har inte läst boken. Minnet av vatten har jag tänkt läsa - vi har tema klimat & miljö i bokcirkeln nu, så kanske borde jag välja den där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglan: Jag är riktigt nyfiken, skulle gärna se serien jag också, om man kan få tag på den annat än på Netflix - om den ens finns där längre?
      Minnet av vatten vore en utmärkt bok för ett sådant tema, tror jag.

      Radera
  3. Den nya människan låter otäck - och lockande. Minnet av vatten är jag också nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert, visst gör den!
      Minnet av vatten är riktigt läsvärd. Berätta gärna om/när det blir av att du läser. :)

      Radera
  4. intressanta ansikten, gillade verkligen The Queen's Gambit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele, visst är det fina omslag. Ja, The Queen's Gambit var en riktigt bra bok. Kanske skulle man prova något annat av Tevis. Han publicerade några till böcker i alla fall.

      Radera
  5. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boklysten, tack själv för att du läste mitt inlägg! Hoppas du hittar något du gillar om du läser något av mina tips.

      Radera
  7. Minnet av vatten har jag läst och tyckt mycket om. de båda andra känner jag till men har inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mrs Calloway, kul att du också gillade Minnet av vatten! Hoppas du gillar om du läser någon av de andra två framöver.

      Radera
  8. Ännu en påminnelse om Minnet av vatten. Bra. Den vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten, hoppas du gillar den när du läser! Blir kul att se vad du tycker! :)

      Radera
  9. De två första har jag läst och den tredje vill jag läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vargnatt, vad kul! Hoppas du gillar den tredje när du läser den! :D Blir roligt att se vad du tycker!

      Radera