fredag 9 juli 2021

Veckans kulturfråga v. 27 2021


Veckans kulturfråga hos Enligt O lyder som följer:

Vad planerar du att läsa i sommar?

Köpta på ÖoB & den lokala bokhandeln.
Jag har gjort en hel del "att läsa"-högar genom åren men det är inte alltid, faktiskt ganska sällan, som jag följer dem.

Vad jag vet att jag ska läsa i juli är någon bok ur min stora hög med isländska författare, för månadens språk i juli är enligt Scyllas hyllas årsutmaning just isländska (gå till länken för bild på bokhögen och detaljerad lista över böckerna). Dock har jag lagt åt sidan Grímsdóttirs två böcker som jag äger för de känns för tunga just nu. Jag vill läsa något lättare. Därför har jag bland de isländska böckerna påbörjat Gisle Surssons saga istället, som om inte lättare läsning i alla fall är bra mycket tunnare.

Apropå lätt läsning var jag på långpromenad i tisdags i värmen, 6/7, och gick till ÖoB och köpte sex pocketböcker på deras pocketrea, 30 kr styck kostade de; svårt att motstå. Där har jag redan påbörjat Hjärtats bokhandel av Veronica Henry, en feelgood, liksom de andra böckerna jag köpte var feelgood, förutom en historisk roman.

Just nu läser jag dessa fyra böcker.
Förra veckan var jag dessutom på den lokala Ugglan-bokhandeln och köpte tag fyra-betala för tre-pocketar. Två av dem blev beställningsvara. I går, torsdag 8/7, hade böckerna kommit och jag gick till bokhandeln för att hämta dem (redan betalda). Då hittade jag tre böcker på extra pocket-rea där varje bok bara kostade 20 kronor. Svårt att motstå, eller hur? Det är de tre översta böckerna i högen på bilden. Under dem kommer de fyra från Ugglan, och de sex som ligger allra underst är från ÖoB.

Så på några få dagar har jag nu köpt tretton nya pocketböcker ... Jag har dock redan hunnit läsa den tjockaste av dem: De sju morden på Evelyn Hardcastle av Stuart Turton.

Förutom Hjärtats bokhandel och Gisle Surssons saga håller jag på att läsa Wolf Hall av Hilary Mantel och lyssna till ljudboken Harun och Sagornas hav av Salman Rushdie; de två sistnämnda ligger just nu på vänt. Dessutom har jag tänkt mig att påbörja en diktsamling med modern albansk poesi Poezia bashkëkohore shqipe - në suedisht/ = Nutida albansk poesi - på svenska av Shefski Oseku (red.) som stått på väntelistan sedan i februari; albanska var månadens språk i februari.

Ugglan & Boken har tema lyrik i juli och jag vill läsa åtminstone ett par poesisamlingar. Tidigare i år köpte jag Samlade dikter av Karin Boye som jag skulle vilja läsa, förutom den albanska diktsamlingen. Jag sneglar även på en gammal hyllvärmare: Samlade dikter av Nelly Sachs.

Mina bibliotekslån just nu.
Förutom allt det redan nämnda har jag en hög låneböcker från biblioteket som jag skulle vilja läsa (nio stycken). Bland dem måste jag prioritera Sunkissed av Kasie West som inte går att låna om på grund av att den är reserverad av en annan låntagare. 

Jag har påbörjat Skriv, skriv, skriv: verktyg för författare av Jorun Morén och kommit några kapitel in.

Vad det verkligen blir som jag läser i sommar, utöver de böcker jag läser i just nu, återstår att se då jag för det mesta är en moodreader och bestämmer bok för bok. Ibland påbörjar jag flera stycken (som jag gjort just nu) och sedan blir det en av dessa jag känner mest för och fortsätter läsa i medan de andra får vänta ett slag eller stoppas tillbaka i bokhyllan/lämnas tillbaka till biblioteket.

Till sommaren räknar jag juli såväl som augusti, så jag har ju i alla fall två månader på mig att ta igenom dessa bokhögar. Jag får återkomma med vilka som faktiskt blir lästa till sist.

1 kommentar:

  1. Vilken härlig hög, riktigt så mycket har jag inte planerat...

    SvaraRadera