fredag 2 juli 2021

Läsrapport januari 2021

Januari var en hyfsad läsmånad. Under november 2020 påbörjade jag Red Seas Under Red Skies. Den fick stå på vänt under december då jag läste jultema-böcker. Först efter att jag läst ut Let It Snow, som jag läste från första till femte januari, läste jag vidare i och avslutade läsningen av Red Seas Under Red Skies (som för övrigt slutade med en jättecliffhanger).

En liten bok om konsten att städa lästes i en sittning under någon timme bara, medan de andra böckerna tog lite längre tid. Över huvud taget gick det lite långsamt med läsningen under januari, händelser i livet distraherade, men månaden blev ändå till sist helt okej läsmässigt.

Bästa boken den här månaden var helt klart Red Seas Under Red Skies, andra boken i Gentlemen Bastard-serien (Gentlemannarövarna på svenska). Fem av fem stjärnor.

Törst var en stark skildring som mer gav känslor än bestämda bilder. Vissa noveller gillade jag mer än andra. Eftersom den var litterär var det lite av ett avstånd till karaktärerna som jag inte upplever när jag läser fempoängare. Det var ändå en mycket läsvärd samling som fick en stark trea av fem stjärnor.

Gargantis var en rolig, fartfylld och spännande kapitelbok för 9-12-åringar som jag gav fyra stjärnor av fem. Den mer eller mindre fristående fortsättningen på Malamander som jag läste förra året.

Let It Snow var helt okej; den fick tre av fem stjärnor. Novellerna bands ihop på ett fint sätt med karaktärer som återkom som bikaraktärer. Det var lättsamt fluff, lite som nyfallen snö. Söt, gullig och okomplicerad underhållning för stunden.


Här är listan på allt vad jag läste:

  1. John Green, Maureen Johnson & Lauren Myracle: Let It Snow
  2. Scott Lynch: Red Seas Under Red Skies
  3. Beth Penn: En liten bok om konsten att städa
  4. Nawal El Saadawi: Törst
  5. Thomas Taylor: Gargantis

Antal lästa böcker: 5

Egenägda böcker: 2

Biblioteksböcker/lånade böcker: 3

På svenska: 3

På engelska: 2

Summa antal sidor: 1153

Sidor/dag i snitt: 37

Genrer: två novellsamlingar, en tegelstensfantasy, en fackbok och en middlegrade urban fantasy

 

Hur gick det i mina läsutmaningar?

Som ni ser av listan nedan kom jag ett litet steg på vägen i några av dem. Året är långt när det kommer till läsning så jag tror inte att jag kommer att få några problem att uppfylla målen vad det lider.

Boktolvan: 0 (0/12)

Finish that series: 0 (0/5)

Hyllvärmare: 1 (1/12)

If You Got It Read It 2021: 1 (1/24)

Jorden runt på 100 böcker: 1 - Egypten (11/100)

Kvinnliga nobelpristagare: 0 (2/16)

Månadens språk: arabiska – Törst av Nawal El Saadawi

Nya länder representerade: USA (x3), Egypten, Storbritannien (3/24)

Tolv tegelstenar: 1 (1/12)

Tolv ”nyfiken på”-böcker: 0 (0/12)

 

För året 2021 har jag ett antal läsutmaningar, både nya och gamla. Med från förra året följer utmaningen Kvinnliga nobelpristagare som går ut på att över tid läsa minst ett verk skrivet av varje kvinnlig nobelpristagare i litteratur. Två av dessa läste jag under 2020 och tidigare, varför listan startar på 2/16 trots att jag inte läste någon kvinnlig nobelpristagare under januari. Från förra året följer också utmaningen Jorden runt på 100 böcker. Den påbörjade jag förra året och då läste jag 10 författare jag kunde kvala in på olika länder i den listan. Den utmaningen behöver nödvändigtvis inte vara klar under 2021 utan kan följa med in i 2022 också.

 

Sammanfattning av läsmånaden:

Jag är på det hela taget nöjd med hur det gick under januari. Fem böcker är ett hyfsat antal och fullt godkänt. Ännu mer med tanke på att en av böckerna var så lång som 630 sidor och jag läste större delen av tegelstenen i januari.

Vad gäller antalet biblioteksböcker så vill jag ha ett resultat där jag läser fler egenägda böcker, gärna 2/3 egna och 1/3 lånade böcker som max. Fem böcker är inte många att föra statistik på så det blir lite lustigt kanske men jag gör det ändå. I januari blev det 60% lånade och 40% egenägda. Något att ändra framöver.

Samma förhållande vill jag ha på språket, svenska respektive engelska (och franska/japanska), ett förhållande som speglar mina ägda böcker där ungefär 1/3 är på engelska och 2/3 på svenska. Franska/japanska är på 1 procent av vad jag äger så det räcker med en bok per år på respektive språken.

Det blev tre böcker på svenska och två på engelska, vilket översätts till 60 procent svenska, och 40 procent engelska. Ett hyfsat och nära nog perfekt resultat alltså. Siffrorna kan ju inte bli bättre med tanke på det låga antalet sammanlagda böcker.

Statistiken bibliotek/egenägda till trots. Jag hade roligt med böckerna jag läste. Underhållande och lättsamma och precis vad jag behövde under månaden. Och det är ju ändå det viktigaste med läsningen, att den ger något och det gjorde den under januari. Skratt, fluff, underhållning, mysighet, spänning och mer ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar