tisdag 13 juli 2021

Tisdagstrion: sommarläsning


Sista tisdagstrion före semesteruppehållet och temat denna vecka är sommarläsning, fritt tolkat.

Tidigare år blev det sällan så att jag läste efter säsong. På senare år, influerad av Bookstagram och Booktube, samt naturligtvis andra bloggare, har jag läst mer efter säsong. Julmysiga böcker kring jul, somriga böcker på sommaren. Annars har vissa genrer förknippats med vissa säsonger eller helger som till exempel påskekrim vid påsk.

För egen del tror jag att jag numera ser psykologiska thrillers som somrig läsning, liksom fluffiga feelgoodböcker med lättsmält handling och innehåll som något som passar varma sommardagar.

Lyran på Lyrans noblesser hade tidigare klassikersommarutmaningar och idén tilltalade mig även om det inte blev så mycket med klassikerna jag tänkte mig att läsa.

Sällan blir mina TBR-högar lästa utan jag läser mer efter impuls och vad jag känner för, bok för bok. Därför tipsar jag om några somriga böcker jag redan läst.

Mitt första tips är en bilderbok för barn: Hemma hela sommaren av Elin Johansson. En budgetsemester och hög igenkänningsfaktor för både barn och föräldrar. Även jag som varken har barn eller är förälder kunde relatera. Alla har vi ju varit barn någon gång.

Den andra boken är en klassiker som tål att läsas och kanske till och med läsas om och det är Främlingen på Wildfell Hall av Anne Brontë. Den utspelas delvis på sommaren och på något vis gav min storpocketversion av boken en somrig känsla då jag läste den. En välskriven roman av en kvinna som dog alltför ung i tuberkulos.

Även Jane Austens klassiska romaner skulle kunna passa på sommaren då det ofta är utomhusskildringar i hennes böcker.

Mitt tredje tips är Gone Girl av Gillian Flynn, den enda bok jag läst av Flynn. Gone Girl lyssnade jag på som ljudbok på engelska och det passade utmärkt. En manlig och en kvinnlig berättarröst som varvades i de olika kapitlen och med de två olika perspektiven. En välskriven thriller som håller en fast till slutet. Delvis utspelas den också utomhus och på en camping, vilket passar sommartemat.

Jag kunde även ha valt Kvinnan på tåget av Paula Hawkins just för att jag sträckläste den på ett par dagar under en sommar då filmen skulle gå på teve och jag ville ha läst boken innan jag sett filmen ... Kvinnan på tåget är också bra men Gone Girl smäller högre.

Sedan finns ju alla feelgood och andra thrillers eller klassiker, men det får bli i framtida tips och framtida tisdagstrior.

Glad sommar till er alla, speciellt till Helena som håller i Ugglan & Boken och nu tar en månads semester från tisdagstrion!

5 kommentarer:

  1. Gone Girl är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  2. Hemma hela sommaren borde ånga föräldrar och barn läsa, tror jag. Anne Brontë är ju bra sommarläsning. klassiker passar på sommaren, tycker jag

    SvaraRadera
  3. Gone girl har jag läst. Och gillat 😁

    SvaraRadera
  4. Gone Girl och Främlingen på Wildfell Hall har jag läst. Hemma hela sommaren vill jag läsa.

    SvaraRadera
  5. Gone Girl har jag fortfarande inte läst, men kan tänka mig att den passar bra som sommarläsning.

    SvaraRadera