söndag 4 juli 2021

Läsrapport april 2021

Som jag skrev i mitt förra läsrapport-inlägg läste jag inte ut någon bok i mars, även om jag läste några sidor (jag minns inte hur många). I början på april ägde Påskläsutmaningen rum, ett läsmaraton som verkligen gav mig den kickstart jag behövde efter min lässvacka. Så tack, Mia på Mias bokhörna! Du hjälpte verkligen mig med att komma igång med läsningen igen!

Under påskläsutmaningen, som pågick 1-5 april, påbörjade jag Kartritarens dotter av Kiran Millwood Hargrave, en bok som sedan blev en DNF (ej avslutad) eftersom jag inte läste ut den utan lämnade tillbaka den till biblioteket bara påbörjad. Istället läste jag ut två böcker jag påbörjat under mars under tiden för utmaningen: De bleknande barnen i Riddling-skogen och Systervälde. Dessutom påbörjade jag Dubbel-Lotta av Erich Kästner dagen efter utmaningen.

Dubbel-Lotta är en gammal bok (originalet från 1949; översättningen från 1984) som kanske inte åldrats med behag men ändå var kul att ha läst. Boken ligger till grund bland annat för familjefilmen The Parent Trap (från 1998) som jag såg på slutet av nittiotalet tillsammans med min lillasyster. Då visste jag inte att den baserades (mycket löst) på en bok.


Här är den korta listan på vad jag läste i april; bok 8-14 totalt för i år:

1. Samuel J. Halpin: De bleknande barnen i Riddling-skogen
2. Erich Kästner: Dubbel-Lotta
3. Stefan Dahlström: Systervälde
4. Jessica Townsend: Hollowpox: Morrigan Crow och wundjurens mörka gåta
5. Michelle Harrison: A Pinch of Magic
6. Frida Nilsson: Lindormars land
7. Dick Harrison: Häxprocesserna

Antal lästa böcker: 7
Egenägda böcker: 2
Biblioteksböcker/lånade böcker: 5
På svenska: 6
På engelska: 1
Summa antal sidor: 2285
Sidor/dag i snitt: 76
Genrer: fyra middlegrade (9-12 år), en science fiction för vuxna, en fantasyroman för 6-9 år, en fackbok

Hur gick det med årets läsutmaningar?

Boktolvan: 0 (1/12)
Finish that series: 0 (0/5)
Hyllvärmare: 0 (1/12)
If You Got It Read It 2021: 2 (4/24)
Jorden runt på 100 böcker: 0 (11/100)
Kvinnliga nobelpristagare i litteratur: 0 (2/16)
Nya länder representerade: 2 (Australien; Tyskland) (6/24)
Månadens språk: danska; en bok jag läste först i maj
Tolv tegelstenar: 0 (0/12)
Tolv ”nyfiken på”-böcker: 0 (1/12)

Vad tyckte jag om böckerna?

De bleknande barnen i Riddling-skogen var en spännande bladvändare, men i efterhand är det en bok som bleknar, precis som barnen. Den jämförs med Neil Gaiman och Roald Dahl, men båda dessa författare smäller mycket högre än Samuel J. Halpin. Jag gav den ändå en femma ser jag nu på Goodreads. Nåväl, det kanske snarare är en stark fyra.

För månadens starkast lysande stjärnor var Morrigan Crow och wundjurens mörka gåta respektive A Pinch of Magic, både fick femmor med plus i kanten. A Pinch of Magic är en sådan där allåldersbok som verkligen passar alla, oavsett ålder. Samma sak med Morrigan Crow, tredje boken i serien.

A Pinch of Magic av Michelle Harrison är första delen i en trilogi där varje bok håller samma höga standard. Jag lånade boken på biblioteket, men när jag läst den köpte jag den plus resterande delar på Adlibris. Nu väntar jag bara på att göra en ny beställning snart av Michelle Harrisons andra trilogi som handlar om något helt annat men som jag hoppas och tror håller lika hög klass som hennes A Pinch of Magic-serie.

Lindormars land var en mysig bok, spännande och lättillgänglig, välskriven den också, men lite mindre komplicerad och enkel med tanke på att målgruppen var yngre.

Dubbel-Lotta var, som jag nämnt ovan, inte en sådär minnesvärd bok direkt. Den var okej och idén med två tvillingar som inte vet om varandras existens och sedan träffas av en slump och byter plats med varandra var i teorin roligare än i praktiken. Filmen är bättre än boken.

För övrigt är det riktigt hemskt som vuxen att tänka sig in i föräldrarna och deras bisarra val, att välja varsitt barn och sedan inte ens berätta för barnet man valt att det har en syster - hela idén är minst sagt obehaglig ur ett vuxenperspektiv och inte helt lätt att tro på heller. Det skulle vara väldigt skruvade föräldrar, som gör en sådan sak när de separerar. Det fanns en förklaring i boken, men jag köpte den inte.

Könsrollerna är träiga och ålderdomliga, flickorna lite för "flickiga" och historien lite trist berättad. Det märks att den har 72(!) år på nacken.

Jag gav den ändå en trea fast när jag tänker efter kanske det kunde sänkas till en tvåa. Det högre betyget är nog för att jag har filmen lite i åtanke och den gör att boken känns bättre än vad den är.

Dick Harrisons bok om Häxprocesserna lånade jag på biblioteket. Förföljelsen av häxor under 1600- och 1700-talen har jag läst om förut men det är ett hemskt ämne som fortsätter att fascinera. Jag tycker Harrison sammanfattade det på ett bra vis och tog upp aspekter som jag inte läst om tidigare. Hur det hela började, hur häxprocesserna såg annorlunda ut på olika ställen under flera århundraden och hur det utvecklades och förändrades genom tid. Han går igenom hela Europas olika processer, med kapitel om Sveriges häxförföljelser också, även om inte det är huvuddelen i hans skildringar. En lättläst fackbok, populärvetenskaplig, om häxprocesserna.

Sammanfattningsvis:

Jag lyckades återfinna lusten att läsa vilket är huvudsaken. Och jag läste några riktigt bra böcker under månaden, speciellt de allåldersböcker som i första hand har målgrupp 9-12 men lika gärna kan ha målgrupp 9-99.

Det är svårt att bestämma vilken bok som skulle vara den bästa under den här månaden. Både Jessica Townsend och Michelle Harrison är uppe på topplaceringen. De blir författare jag vill köpa allt av. Och som jag skrev ovan kommer jag att köpa Michelle Harrisons tidigare böcker såhär i efterhand när jag upptäckt henne som författare. En ny favorit.

Vad gäller läsutmaningarna och mina läslöften till mig själv blev det för många låneböcker den här månaden och för få från min egen hylla, men det må vara hänt eftersom jag fick tillbaka läslusten i och med detta, att läsa fritt snarare än att fokusera på att uppfylla några specifika mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar