onsdag 7 juli 2021

Waiting on Wednesday: The Moonday Letters av Emmi Itäranta

Det här är en bok som inte har något publiceringsdatum än på engelska eller svenska. På finska kom boken ut redan 2020 (9/9). Den heter Kuunpäivän kirjeet och den engelska titeln blir The Moonday Letters och boken är skriven av finska Emmi Itäranta. När den översätts till engelska vet jag inte. Jag har sökt runt men hittar ingen information om det. Kanske är försäljning av rättigheter på gång.

Emmi Itärantas agenturs hemsida hittar jag mer information om boken, även på engelska. Det låter spännande! Itärantas två tidigare romaner var dystopier som utspelades i samma värld men på olika platser. Den här gången blir det något helt annat, en science fiction-roman som utspelas ute i rymden, på bland annat Mars.

Jag kan tänka mig att den har lite av samma vibbar som Becky Chambers feelgood scifi, där stämningen ger mer än plotten, men jag vet inte alls egentligen. Jag tänker att The Moonday Letters ändå kommer att påminna om Itärantas två tidigare böcker eftersom det är samma författare. Vackert, lyriskt språk och stämningsfullt innehåll, tror jag nog.

I en blurb som jag hittar via ett infosheet på agenturens hemsida står det:  

"Dystopian space opera meets sci-fi thriller somewhere between the Earth, Mars and the Moon!"

Såhär beskrivs bokens innehåll på Elina Ahlback Literary Agency:

"Lumi is an Earth-born healer whose Mars-born spouse Sol disappears unexpectedly on a work trip. As Lumi begins her quest to find Sol, she delves gradually deeper into Sol’s secrets – and her own.

While recalling her own path to becoming a healer under the guidance of her mysterious teacher Vivian, she discovers an underground environmental group called Stoneturners, which may have something to do with Sol’s disappearance. Lumi’s search takes her from the wealthy colonies of Mars to Earth that has been left a shadow of its former self due to vast environmental destruction. Gradually, she begins to understand that Sol’s fate may have been connected to her own for much longer than she thought.

Part space-age epistolary, part eco-thriller, The Moonday Letters is also a love story between two individuals from very different worlds."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar