lördag 10 juli 2021

Helgfrågan Sommar v. 27 2021


Mias bokhörna har speciella veckor nu i sommar, då frågorna är återkommande under vecka 27 till 32. Frågorna är tre och man väljer själv vilken eller vilka man vill besvara varje vecka. Jag väljer att besvara första frågan den här gången.

1. Vad läser du nu?
2. Har du något boktips?
3. Har du ett semestertips att dela med dig av?


Just nu läser jag en hel hög med böcker, mer eller mindre aktivt. Snarare så att jag påbörjat flera stycken samtidigt för att sedan välja vilken av dessa böcker jag vill läsa klart innan jag återgår till någon av de andra, alternativt påbörjar något helt nytt.

Just nu har jag fastnat för att aktivt läsa i Andras döttrar av Amy Gently, en bok jag köpte i torsdags. En psykologisk thriller som jämförs med Gone Girl av Gillian Flynn och Kvinnan på tåget av Paula Hawkins och det var vad jag främst fastnade för. Båda dessa har jag läst och tyckte mycket om. Gone Girl lyssnade jag på som ljudbok på engelska. Båda dessa böcker var nog också bättre än Andras döttrar, (speciellt Gone Girl) även om boken är hyfsat bra nu när jag läser den, en snabbläst bladvändare som nog kommer att få en välförtjänt trea av fem i betyg. En lättläst och bra skriven debut ändå. 

Det är inte ofta jag läser thrillers men det händer ibland. När min sambo läste handlingen på baksidan av boken sade han att det skrivits om förut, inte var något originellt, och det har han rätt i men jag har inte läst andra böcker om just detta förut.

Såhär beskrivs handlingen:

När Julie är tretton år blir hon kidnappad från sitt hem. En kväll många år senare ringer det på dörren och en ung kvinna som presenterar sig som Julie stiger på. Den försvunna dottern är äntligen tillbaka, men snart börjar Julies mamma Anna att tvivla på om flickan verkligen är hennes dotter och när hon blir kontaktad av en privatdetektiv som intresserat sig för fallet börjar ett smärtsamt sökande efter sanningen.

Med uppdriven spänning, karaktärer som stannar kvar och ovisshet in i det sista är Andras döttrar en bok för alla som läst och älskat titlar som Kvinnan på tåget och Gone Girl. Andras döttrar är Amy Gentrys debut. Boken är löst baserad på fallet med den kidnappade flickan Elizabeth Smart i Utah 2002.

Här är hela listan på vad jag läser i för tillfället. Som sagt läser jag bara i Andras döttrar och i Skriv Skriv Skriv aktivt, de andra står mest bara på vänt.

1. Harun och Sagornas hav av Salman Rushdie (ljudbok, lyssnat ett tag)
2. Wolf Hall av Hilary Mantel (hyllvärmare; tegelsten; bara påbörjad)
3. Hjärtats bokhandel av Veronica Henry (nyköpt pocketbok, bara påbörjad)
4. Gisle Surssons saga av okänd, översatt och tolkad av Mats Malm (hyllvärmare; Månadens språk; kommit en liten bit)
5. Skriv Skriv Skriv: verktyg för författare av Jorun Modén (biblioteksbok; kommit en bra bit)
6. Andras döttrar av Amy Gentry (nyköpt pocket; läser aktivt, kommit långt över halvvägs, läser nog klart den i dag)

3 kommentarer: