lördag 3 juli 2021

Lässvackor och hur man tar sig ur dem eller Läsrapport mars

Bild lånad från lifehack. 8 Ways To Get Out Of A Reading Slump.

 

Det här blir ett väldigt kort inlägg för saken är den att jag inte läste ut en enda bok i mars 2021. Livet kom verkligen emellan. Jag hade inte minsta lust att läsa något. Även om jag inte gillar uttrycket riktigt i och med att jag inte riktigt gillar hur det överanvänds, så hade jag en rejäl lässvacka/reading slump i mars och då menar jag rejäl.

Många säger lässvacka, tyckts det mig, när de bara läser få böcker. Jag tycker att det inte kan sägas vara svacka när man ändå läser. Att inte läsa alls under en period är en lässvacka på riktigt.

Så här definierar Urban dictionary lässvacka:

"reading slump

 

a readers worst nightmare.

not being able to pick up
a book and read because you just can't, you just can't read."

 

Jag påbörjade böcker som bara blev liggande, försökte med ny bok efter ny bok men kom ingenvart. De flesta släppte jag och ställde tillbaka i hyllan eller lämnade tillbaka till biblioteket, men en enda av böckerna fortsatte jag läsa i och läste klart i början på april (10/4) och det var mitt recensionsexemplar av Systervälde, en bok som jag läste större delen av i just april. För då var det som om något släppte och läslusten kom tillbaka. Mycket var det just tack vare boken Systervälde och att jag äntligen fick ur mig och skrev klart recensionerna av Resenären & Banemannen av Tommy Gustafsson (läst i februari) och Systervälde av Stefan Dahlström.

En annan anledning till att lässvackan gick över:

Jag lyssnade även på hur känslig jag var just då, att jag verkligen behövde läsa något lättsamt, riktigt lättsamt, för jag avslutade mars med att den 30 mars plocka upp en barnbok från biblioteket, en kapitelbok med målgrupp 9-12 år; De bleknande barnen i Riddling-skogen av Samuel J. Halpin.

Barnböcker (middle grade) med fantasyinslag, seriealbum och manga, samt lättsammare feelgood är genrer som fungerar för mig när jag tar mig upp ur lässvackor.

Hursomhelst, tillbaka till mars: ingenting blev utläst. Således har jag bara nollor i statistiken så det finns inte mycket, om något alls, att räkna upp här.

April blev bättre och sedan har det bara gått lättare och lättare med läsningen därefter, med fler och fler böcker för varje månad.

Vad gör du för att komma ur en lässvacka? Har du några tips?

Och för att vara ett kort inlägg så blev det här riktigt långt ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar