fredag 2 juli 2021

Läsrapport februari 2021

I februari tog livet bortanför böcker ännu mer plats. Lusten att läsa blev mindre och det blev bara två böcker lästa. Det jag läste var dock väldigt bra.

Här är den korta listan:

1. The Queen’s Gambit av Walter Tevis
2. Resenären och banemannen av Tommy Gustafsson

Antal lästa böcker: 2

Egenägda böcker: 2

Biblioteksböcker/lånade böcker: 0

På svenska: 2

På engelska: 0

Recensionsexemplar: 1

Summa antal sidor: 780

Sidor/dag i snitt: 28

Genrer: en modern klassiker och en fantasyroman

Hur gick det i mina läsutmaningar?

Trots att det bara var två böcker kunde jag pricka av några punkter på listorna över olika utmaningar, så jag är riktigt nöjd med den biten av månaden även om läsningen annars gick i stå.

Boktolvan: 1 (1/12)

Finish that series: 0 (0/5)

Hyllvärmare: 0 (1/12)

If You Got It Read It 2021: 1 (2/24)

Jorden runt på 100 böcker: 0 (11/100)

Kvinnliga nobelpristagare i litteratur: 0 (2/16)

Nya länder representerade: 1; Sverige (4/24)

Månadens språk: albanska – boken jag tänker läsa kommer att läsas först i juli; bättre sent än aldrig

Tolv tegelstenar: 0 (1/12)

Tolv ”nyfiken på”-böcker: 1 (1/12)

Vad tyckte jag om böckerna?

The Queen’s Gambit var nyköpt, en bok jag verkligen tyckte om, en blandning av historisk roman, thriller i det tysta. Den fick fem stjärnor av fem. Jag läste den från den 31 januari till den 6 februari.

Resenären & Banemannen var riktigt läsvärd svenska fantasy; boken fick fyra stjärnor av fem i betyg. Länken i listan ovan leder till min recension. I och med att det blev stiltje med läsningen tog det också tid innan jag lyckades färdigställa min recension av boken.

Jag läste Resenären & Banemannen från den 9 januari till den 24 januari. Det var många dagar jag inte läste någonting men när jag väl kom igång och in i läsningen av boken blev det när jag kom drygt halvvägs mycket lättare och jag läste mer intensivt och snabbare. Lässvackan försvann och lusten att läsa kom tillbaka.

Två böcker på svenska blev det den här gången varför det blev 0 procent på andra språk. Det som var bra var dock att båda böckerna var mina egna och inga låneböcker, vilket väger upp statistiken mot januari (och senare månader som ni kommer att få se).

Sammanfattningsvis:

Februari blev en månad med spänning, äventyr, reseskildringar, nagelbitande schackspel, traditionell episk fantasy och femtio-sextiotalets USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar