tisdag 1 september 2020

Tisdagstrion: vatten


Tisdag igen och dags för tisdagstrion, anordnad som vanligt av Ugglan och boken. Veckan har gått snabbt. Den här gången är temat vatten. Jag väljer böcker som har vatten i titeln och vatten i innehållet.

Den första boken är ”Minnet av vatten” av Emmi Itäranta. Det här är en dystopi av det mer lågmälda slaget. Den utspelas i en avlägsen framtid där vatten är en bristvara och en lyxvara. Huvudpersonen utbildar sig till temästare. Te som ju görs av vatten. I boken finns en hemlig källa och den är upprinnelsen till handlingen i den här lyriska romanen. Emmi Itäranta har även skrivit en annan bok, ”City of Woven Streets” (finns ej översatt till svenska i nuläget; även utgiven under titeln ”The Weaver”), där vatten också spelar en central roll. Det är i samma dystopiska värld men på en annan plats, en liten ö helt omgiven av vatten, som handlingen tilldrar sig.


Min andra bok är en duologi för barn och ungdom av Emily Diamand. ”Piraternas fånge” och ”Piraternas skatt” utspelas i framtiden där större delen av världen ligger under vatten. Vi får följa en liten flicka, Lilly, ut på äventyr på haven, bland annat till London som är liksom ett dystopiskt Venedig, en vattenstad med kanaler, där större delen av staden ligger under vattnet.
 
London spelar en ännu större roll i mitt tredje boktips. ”Rivers of London” av Ben Aaronovitch är första delen i en serie på många böcker (fortfarande pågående), hittills tio romaner, plus noveller och novellsamling. Serien handlar om en polis, Peter Grant, som i denna första bok blir introducerad till både den övernaturliga delen av Londons undre värld och poliskårens övernaturliga rotel när han stöter ihop med ett spöke och förvecklingarna tar fart. Titeln och bokens koppling till vatten kommer sig av att han stöter på de gudar som förkroppsligar floderna i London, både Themsen och de mindre floderna, en hel familj som spelar avgörande roll i det mysterium han försöker lösa.

19 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Hoppas någon bok faller dig i smaken! :D

      Radera
  2. Fantastiskt omslag till Minnet av vatten. Min blick fastnar i hennes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert, visst är det fint! För det mesta har jag lite svårt för omslag med ansikten/foton av ansikten på, men det här omslaget passar och fungerar riktigt bra. Suggestivt.

      Radera
  3. Jag har inte läst någon av dina men vill läsa Minnet av vatten och Rivers of London.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, Cinnamon! Hoppas du gillar någon eller båda dessa!

      Radera
  4. Minnet av vatten var jag väldigt nyfiken på när den kom. Sedan försvann den nog ur minnet så tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, Monika! Lätt att hitta nya tips och tappa bort dem igen. Hoppas du gillar om du väljer att läsa!

      Radera
  5. Minnet av vatten är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten, den är riktigt läsvärd! Ganska långsam i tempot men väl värd sin lästid.

      Radera
  6. Minnet av vatten har jag tänkt att jag ska läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken, vad kul! Hoppas du gillar! Ser fram emot att läsa din recension/dina åsikter om boken sen när du läst!

      Radera
  7. Tack för väldigt intressanta tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, Vargnatt! Hoppas du hittar något du gillar om du väljer att läsa någon av dem!

      Radera
  8. Svar
    1. Hannele, det är en speciell bok, lite udda men läsvärd!

      Radera
  9. Minnet av vatten har jag läst, tack för övriga tips!

    SvaraRadera
  10. har läst den första, känner till den tredje men författare nr två är helt okänd för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tyckte du om Minnet av vatten när du läste den, Mrs Calloway? Skrev du nåt omdöme på din blogg? Hoppas du gillar om du läser något av det du inte läst bland mina tips!

      Radera