torsdag 10 september 2020

Hett i hyllan #6


Monika på Bokföring enligt Monika skriver:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag hakar på igen, men skippar den gamla numreringen som jag hade. Förut fick mitt inlägg samma nummer som Monika var på, men hon har gjort Hett i hyllan kontinuerligt sedan år tillbaka medan jag bara gjort några få inlägg. Jag härmar Lena på Lenas böcker istället och kör med årets veckonummer istället. Enklare så.

Monika går igenom sina hyllvärmare i köpordning efter datum, åratal tillbaka. Beundransvärt. Mina inlägg och mina heta hyllvärmare har hoppat runt i tiden, ibland med inspiration av vad Monika skrivit om.

Ärligt talat borde jag ha en rejäl skämskudde för mina hyllvärmare sträcker sig så långt tillbaka som tjugo år med enstaka titlar som jag envist håller fast vid. Måste tillstå att jag faktiskt läser riktigt dammiga gamla böcker ibland. Som nu.

Jag har precis påbörjat veckans heta hyllvärmare. Purpurdraken av australiensaren Carole Wilkinson är andra delen av tre i en trilogi för barn. Jag köpte boken den tjugonde januari 2011.

2016 gick jag igenom alla mina gamla bokkvitton från 2008 och framåt, några enstaka till och med från 2007. Skrev upp alla titlar i en bok och slängde resten av kvittona. Många av hyllvärmare som jag köpt på second hand har jag ingen aning om när jag köpt, men där jag vetat titlarna efter vad som stått på kvittona har jag skrivit ned dem. Sakta men säkert tar jag mig igenom mina hyllvärmare. Många har skänkts eller skänkes nu bort till Myrorna eller Röda Korset allt eftersom. Många andra har lästs.

Purpurdraken av Carole Wilkinson har jag precis börjat läsa i nu ikväll. 

Jag läste just ut Drakväktaren, den första boken om flickan Ping och draken Danzi. Den boken ramlade jag över på Myrorna i Linköping nu i augusti. Då kunde jag läsa om den boken som jag senast och första gången läste 2006 som biblioteksbok.

Den handlar alltså om slavflickan som inte ens vet vad hon heter, som lever i ett kejserligt palats där det också finns drakar. Hela palatset ligger i utkanten av kejsarriket och är både övergivet och undermåligt skött. En dag kommer kejsaren dit på besök och allting vänds på ända.

Som tur var hade jag del två, Purpurdraken, redan i hyllan. Nu var väntan över. Den heta boken blir äntligen läst efter nio år! Jisses, vad man sparar på böcker ibland ... Jag hade tidigare bara läst bok ett och aldrig kommit mig för att läsa vidare. Nu är det dags.

Pings äventyr fortsätter i det forna Kina där drakar och fågel Fenix är verkliga.

Nu är bara frågan om jag ska låna tredje boken på biblioteket eller om jag ska köpa den. Den finns att på tag på för hutlöst pris på Bokbörsen eller mer rimligt pris på engelska på nätbokhandel.

För att sammanfatta: Jag lånade Drakväktaren på biblioteket 2006 och läste. Sedan ville jag nog läsa fortsättningen (för boken slutade med en riktig cliffhanger), men jag kom mig inte för att göra det. Jag köpte bok två, Purpurdraken, på rea 2011 (den kostade 79 kr.) men läste den inte då. I år, 2020, köpte jag Drakväktaren och läste den igen och sedan kan jag nu äntligen läsa Purpurdraken. Tyvärr har det ju gått så lång tid så Drakmåne, den tredje boken, finns inte längre att få tag på i bokhandeln här i Sverige.

Såhär beskrivs handlingen till Drakväktaren på baksidan av boken:

För länge sedan i Kina, under Han-dynastin, räddar en slavflicka livet på en drake och tillsammans undkommer de deras grymma härskare.

På flykt undan den hänsynslöse drakjägaren gör flickan och draken en storslagen och farofylld resa genom Kina, bärande på den sten som till varje pris måste vaktas.

Det här är berättelsen om en ung föräldralös slavflicka som tror att hon inte är värd något, men som finner kraften och modet att utföra stordåd som kommer att förändra hennes liv.

(Inlägget tidigare kallat Hett i hyllan v. 37 2020. Jag har nu döpt om det, numrerat efter mina antal "Hett i hyllan"-inlägg. Länken till inlägget i sig förblir dock detsamma.)

7 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av de böckerna men blir nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boklysten, de är snabblästa och spännande bladvändare. Gillar man historiska romaner eller är intresserad av det gamla Kina kan jag rekommendera att läsa. Eller om man gillar drakar eller bara gillar att läsa mellanåldersböcker med lite magi i.

      Radera
  2. En serie som jag inte hört talas om tidigare.

    Det där med att gå igenom kvitton kan jag relatera till, det har jag också suttit och gjort. Men jag har listor på både inköp och lästa sedan 1991. Dock utan datum, 2008, tror jag att det var, så köpte jag ett bokprogram där jag la in alla böcker jag hade och med det har jag så klart fortsatt. Jag tycker det är kul att ha mycket information 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills tycker jag att böckerna är mycket läsvärda. Historisk roman med lite extra touch av magi.

      Jag önskar att jag hade varit ännu mer noggrann eller tidigare med att skriva av kvittona löpande. Det är ju så kul att ha i efterhand. De flesta kvitton har ju inte boktitlarna på sig, så mycket gick förlorat när jag fyllde i så långt i efterhand.

      Jag har fyllt i vad jag läst sedan 2001 då jag började föra läsdagbok och sedan 2003 mer noggrant.

      Vad roligt att du gjort det så länge! Vilken skatt att ha all fakta kvar. Vad var det för bokprogram du köpte?

      Radera
  3. Wow, blev jättenyfiken. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  4. Gamla dammiga böcker läser jag också och det skäms jag inte det minsta för. :-)

    SvaraRadera
  5. Jag har ju alltid gillat listor, därför är det egentligen konstigt att jag inte började ännu tidigare. Jag har dock lite spridda skurar från mitten av 80-talet också.

    Programmet jag köpte heter Book Collector och jag hade ärligt talat inte klarat mig utan det nu. Använder det varje dag. Det finns både som datorprogram, för webb och som mobilapp om man föredrar det. Här kan du läsa om det https://www.collectorz.com/book

    SvaraRadera