tisdag 1 juni 2021

Månadens språk är samiska

I år liksom förra året är jag med på Månadens språk, anordnad av ägaren till bloggen Scyllas hylla. I juni är språket samiska (länk till Wikipedia och samiska författare). Inte helt lätt, tänkte jag, och började googla omkring. Ärligt talat har jag inga som helst referenser när det kommer till samisk litteratur, förutom Aednan och den är ju skriven på svenska, och Augustprisvinnaren för 2020, Elin Anna Labba, med Herrarna satte oss hit. Om tvångsförflyttningarna i Sverige. Så jag letade runt på nätet efter mer information och hittade en hel del.

Jag hittade en fin sida, för Författarcentrum Sápmi, där det finns utbildningsvideor om samisk litteratur, liksom en lång litteraturförteckning över sådant som skrivits på samiska och översatts. Här hittar ni den sidan.

Umeå Litterarära festival har en sida med "en ny generation samiska författare" där tre författare presenteras: Rönn-Lisa Zakrisson (poet), Lisa Marainen (poet) och Moa Backe Åstot (skönlitterärt).

Läs mer om dem på Umeå Internationella Litteraturfestival.

Jag hittade även en fin intervju med tre andra författare på Vi Läser:s webbsida. Rawdna Carita Eira, Marja Kristin Skum och Inghilda.

Vill man läsa mer om samisk berättarkonst hittade jag även en annan intressant sida på samer.se.


Men den största svårigheten med att hitta samisk litteratur att läsa är begränsningen som finns på biblioteken i det landskap där jag bor. Alla biblioteken har en samlad databas, så man kan låna från vilket bibliotek i länet som helst och sedan få boken skickad till ens lokala bibliotek och hämta den där. Men utbudet är ändå begränsat. Speciellt med ett så nischat språk som samiska.

Böckerna för månadens språk är ibland sådana jag har hemma redan, men för det mesta blir det låneböcker, då jag inte vill köpa nya böcker enkom för månadens språk-utmaningen.

Med sådana begränsningar hittade jag ändå två böcker som jag tänker läsa under månaden juni. Jag hittade ytterligare ett par böcker vid sökningar i bibliotekets databas, men de handlade om renskötsel och det är inte riktigt min grej.


Först ut är Sju slags vatten (länk till förlagets hemsida) av Harald Gaski och Lars Nordström, en barnbok översatt från samiska till svenska.

Den andra boken är Lappskatteland, som dock är skriven på svenska som originalspråk, men är en historisk roman som handlar om samer - en släktkrönika om fyra generationer kvinnor, skriven av Annica Wennström.


1 kommentar:

  1. Lappskattejakt fick jag faktiskt syn på på biblioteket här på lasarettet i förrgår - så dags! Är i alla fall nöjd med det jag hann läsa/lyssna på under månaden.

    SvaraRadera