torsdag 3 juni 2021

Recension: Uppdrag Hail Mary av Andy Weir


Huvudpersonen vaknar upp utan att veta var han är, vem han är eller vad han gör där han är. Mer än så behöver man inte veta innan man börjar läsa. Baksidan av boken avslöjar som oftast lite för mycket, så läs inte baksidestexten alltför noggrant.

Andy Weir skriver på ett vis som känns igen från hans första bok, Ensam på Mars. Den sarkastiska humorn, de tekniska och vetenskapliga ingående beskrivningarna finns där. Det är mycket science, vetenskap, i den här science fiction-boken, och jag kan inte säga att jag förstår allting. Men Weir förklarar det på ett sätt som gör att jag ändå hänger med hela tiden. Även det tekniska och det vetenskapliga blir spännande.

En av de största skillnaderna mot böckerna Ensam på Mars och Artemis är huvudpersonen och hans personlighet. Han är mer sympatisk, mer gråtmild än de andra två, även om det fortfarande är mest handling och mycket lite grubbel. Andy Weirs huvudpersoner är handlingskraftiga, så också huvudpersonen i Uppdrag Hail Mary.

Uppdrag Hail Mary består också oväntat av mer värme, hjärta och medmänsklighet än de föregående två böckerna jag läst av Weir. Mer vill jag inte avslöja angående den saken.

Detta är en science fiction-thriller med fart. Boken är på 510 sidor. Trots det läste jag ut den på två dagar. Det är verkligen en bladvändare i ordets rätta bemärkelse.

Andy Weir är tillbaka i toppform. Den här boken får ni inte missa!

Tack till Bookmark Förlag för recensionsexemplaret!

 

Författare: Andy Weir

Titel: Uppdrag Hail Mary: Ensam i rymden

Originaltitel: Project Hail Mary

Översättare: John-Henri Holmberg

ISBN: 9789189087941

Sidantal: 510

Förlag: Bookmark Förlag

 

Boken finns att köpa på till exempel:

Adlibris

Bokus

SF-bokhandeln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar