fredag 18 juni 2021

Helgfrågan v. 24 2021


Fredag och dags för Helgfrågan hos Mia på Mias bokhörna.

Frågan och bonusfrågan denna gång lyder:

Brukar du läsa e-böcker?
Bonusfråga: Har du något glutenfritt recept?

Jag tittade bakåt på mina årsredovisningar för vad jag läst de senaste åren och kom fram till något som jag redan visste, att jag läser e-böcker ytterst sporadiskt.

År 2016 var första gången jag läste en e-bok. Det var ett recensionsexemplar, The Young World 1: Överlevarna av Chris Weitz och jag läste boken på min surfplatta, alltså inte på en läsplatta.

Det var först i februari 2017 som jag fick en riktig läsplatta i födelsedagspresent. Det blev en Kindle (Amazons märke). Under det året fick jag flera e-böcker som recensionsexemplar, köpte några e-böcker för billig penning, plus att jag hittade några gratisböcker, vissa på enskilda sidor och några via min prenumeration på Dagens Nyheter under 2016.

Under 2017 köpte jag inga e-böcker, ej heller under kommande år. Någon enstaka e-bok nu och då har kommit in i hyllan som ej tillfrågat recensionsexemplar eller gratisbok, men jag har inte köpt några e-böcker sedan 2016.

År 2016 läste jag fyra e-böcker av sammanlagt 68 lästa böcker.

År 2017 läste jag sju e-böcker av sammanlagt 84 lästa böcker.

År 2018 läste jag inga e-böcker alls, ej heller under 2019 eller 2020.

Hittills i år har det inte heller blivit några e-böcker lästa. Jag äger trots min blygsamma läsning av e-böcker hela 131 e-böcker. Visserligen är vissa bara väldigt korta gratisböcker, mer som några få sidor PDF-material, och några är digitala tidskrifter, så de finns i listan trots att de tekniskt sett inte är några böcker med ISBN-nummer.

Jag har läst 27 av e-böckerna jag äger; har alltså 104 olästa. Jag räknar dock inte in dem i min TBR-hög (to be read) eller läshög alls. E-böckerna är liksom bonus eller något vid sidan av som jag inte räknar som riktiga böcker.

I år hittills har det inte blivit någon e-bok läst. Det är inte något jag prioriterar.

Men att jag läst 27 går inte ihop sig med statistiken ovan som säger elva böcker lästa. Vissa av PDF-böckerna har jag inte räknat som riktiga böcker, e-formaten som inte har ISBN-nummer. Jag brukar inte räkna de böcker jag korrekturläser i jobbet som böcker i mina "läst-i-år"-listor, fast jag har gjort avsteg från några som funnits på Goodreads, de har jag räknat med men de står som "manus" och inte som "e-bok" i min statistik. Plus att jag nog måste ha missat någon bok. (Jag får väl redigera det här inlägget i efterhand.)

Sedan tycker jag det är trist att jag med min Kindle bara kan läsa böcker köpta hos Amazon. E-pub som är det enda format som används i Sverige på Adlibris/Bokus fungerar inte med Kindle och Kindle-formaten av e-böcker funkar inte på läsplattorna för e-pub. E-pubformatet är dessutom skyddat så även om det finns program som kan konvertera filer från det ena formatet till det andra, går detta inte att göra med e-pub-böckerna.

Enda lösningen vore att ha två (eller fler) läsplattor så att man kan läsa båda/alla format som finns. Och så desperat är jag inte. E-böcker är mer av en nödlösning när inga fysiska exemplar står att finna.

Så över till bonusfrågan.


Jag har en glutenfri kokbok jag köpte på bokrean häromåret: Baka glutenfritt: matbröd, kakor, tårtor och desserter av Susanne Hovenäs & Nilla Gunnarsson. Tyvärr är den slutsåld i handeln, men den borde gå att få tag på via bibliotek. En riktigt trevlig receptbok, för övrigt.

Sedan kan jag tipsa om bra recept på nillaskitchen som är en webbsida; Nilla finns även på Instagram.

2 kommentarer:

  1. Ja, på nillaskitchen kan man hitta mycket bra. Mina eböcker försvann när läsplattan lag av, inte kul. Pappersböckerna står där de står i hyllan utan att försvinna. ;)

    SvaraRadera
  2. Jag kan kolla om den finns som e-bok. För kokböcker brukar jag läsa som e-bok

    SvaraRadera