fredag 25 juni 2021

Helgfrågan v. 25 2021


 Helgfrågan hos Mias bokhörna är den här gången:

Vad läser du i midsommar?


Jag har hittills läst en bok med en samling science fiction-noveller för ungdomar, 2039: Framtidshistorier för orädda av Åsa Anderberg Strollo och Andreas Palmaer. En helt okej novellsamling där berättelserna vävdes in i varandra trots att de var fristående i och med att de utspelades i samma framtidsvärld, fast under olika år - de gick långsamt framåt i tiden med början 2039. Science fiction-inslagen bestod mycket av övervakning och begränsningar, rena skräckinslag i berättelser som i övrigt var väldigt vardagliga och jordnära. Stor stil och få sidor gjorde att det tog två kortare sittningar att läsa den, halvvägs igår, andra halvan i dag innan midsommarfirandet, när det fanns tid för en liten paus.

Nu är det kväll, midsommarfirandet är över; vi är hemma igen och allt är lugnare, varför jag har tid att svara på helgfrågan också. Efter att ha firat med sambons släkt i dag blir midsommarhelgen i övrigt lugn. Jag ska tillbringa den med sambon hemmavid och ute vid sommarstugan som bara ligger tjugo minuters bilfärd hemifrån. Vi åker ut dit på dagen och åker hem på sena kvällen.



Jag ska fortsätta att läsa Wolf Hall av Hilary Mantel, som jag påbörjade häromdagen och bara har kommit något enstaka kapitel i, samt att jag nu ikväll påbörjade Rött, vitt och kungligt blått av Casey McQuiston, som är bokcirkelbok för nätbokcirkeln som jag är med i. Tror att det blir en lättsam kontrast till den lite mastigare Wolf Hall.


Annars har jag skrivit mer om min midsommarläsningsplanering i mitt TBR-inlägg för midsommarläsutmaningen.


Och bonusfrågan är:

Vad gör du för att vila upp dig i midsommar?
 

Inte för att jag har så stort behov av att vila upp mig, men jag kommer att äta och dricka gott, läsa och pyssla med lite kreativt målande och tecknande, kanske skriva lite - försöker komma igång med skrivandet igen efter flera år av skrivtorka. En kopp te och en god bok kommer man långt med när det gäller att vila upp sig.

2 kommentarer:

  1. Ja, en god bok är utmärkt rogivande. Förutsatt att den goda boken är bra. ;)

    SvaraRadera
  2. Låter som en trivsam plan för helgen. Rött, vitt... tyckte jag mycket om!

    SvaraRadera