söndag 13 mars 2016

Recension: Persuasion av Jane Austen

Om handlingen, från Goodreads


Anne Elliot has grieved for seven years over the loss of her first and only love, Captain Frederick Wentworth. When their paths finally cross again, Anne finds herself slighted and all traces of their former intimacy gone. As the pair continue to share the same social circle, dramatic events in Lyme Regis, and later in Bath, conspire to unravel the knots of deceit and misunderstanding in this beguiling and gently comic story of love and fidelity.

Mina tankar och reflektioner


Eftersom jag lyssnade på Persuasion som ljudbok blev lyssnartiderna begränsade – endast på bussen till och från jobbet. Detta gjorde att upplevelsen blev lite hackig. Jag måste erkänna att jag inte hade full uppmärksamhet hela tiden.

Sammantaget fick jag ett lite rörigt intryck av den här boken. Ännu mer eftersom jag lyssnade på den under så lång tid och inte alls varje gång jag åkte bussen.

Dock uppskattade jag mycket Austens lågmälda humor, som mest ligger i bakgrunden och lurar, i sättet hon porträtterar personerna och deras beteenden, och inte minst i dialogerna.

Vad som slog mig när jag lyssnade var bristen på miljöbeskrivningar, sådana som kanske inte alls var nödvändiga på den tiden då Austen skrev boken, men såhär långt efteråt hade det berikat min läsning om jag fått mer beskrivningar av omgivningarna och personernas fysiska uppenbarelser.

Det här är en berättelse som fokuserar på karaktärer och dialog. Austen är skicklig, och ironin underbar.

Ändå, för att detta blev en ljudbokslyssning, med många, och ibland långa pauser – julledigheten till exempel – uppskattar jag de andra böckerna som jag har läst av Austen mer än den här. Tidigare har jag läst Emmaoch Sense and Sensibility. Den sistnämnda lyssnade jag visserligen på som ljudbok, den också, men upplevelsen blev helt annorlunda eftersom det var mer koncentrerat lyssnande under kort tid, och hemmavid, utan distraktioner.

Trots dessa mina intryck av Persuasionsägs det vara hennes bästa och mest uppskattade bok – och också den sista hon skrev. Kanske måste jag helt enkelt läsa om den, som vanlig bok, för att uppskatta den mer, och helt och fullt.

Författare: Jane Austen
Titel: Persuasion: Unabridged (Complete Classics)
ISBN: 9626344369
Format: ljudbok
Uppläsare: Juliet Stevenson
Tid:8 timmar, 44 minuter
Färdiglyssnad: 2016-02-01

2 kommentarer:

  1. Jag vet att många tycker om den här, men det är den Austen jag gillar minst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Helena, då är jag inte helt ensam om att tycka som jag tycker. :) Jag får fortsätta att läsa Austen och kanske läsa om den här så får vi se var jag landar så småningom.

      Radera