lördag 19 mars 2016

Eldfluga

”Se här”, sade han, rösten full av skratt.

När han öppnade handen såg jag eldflugan han hade fångat, och genast som fängslet gav vika, lyfte eldflugan och flög sin väg.

Han studsade efter, som en hundvalp eller kattunge, lika vingligt och lekfullt. Sträckte ut händerna, fladdrade han också, som flugan med sina vingar, men flugan flög högre och hoppen räckte inte lika långt.

Snart försvann den, blev till en liten prick bland andra. Hela trädgården full av eldflugor som glödde ikapp.

Han kom tillbaka till mig och vi satte oss på de mossiga stenarna invid dammen och tittade på trollsländorna istället, som surrade strax ovan vattenytan, i jakt på flugor.

(detta är en SkrivPuff-övning; dagens ord är kväll; bilderna hittade och lånade genom denna sida.)

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack så mycket, Birgitta! Jag är glad att du gillar!

      Radera
  2. Svar
    1. Tack så mycket, Kalle Byx, uppskattar din kommentar och dina ord!

      Radera
  3. Nästan lite somrigt...fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, foxy! Jag håller med dig, jag tänkte nog att det utspelas på sommaren. :)

      Radera