torsdag 15 juli 2021

Hett i hyllan #10


Torsdag och dags för Hett i hyllan med Monika. Hon skriver:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den här gången tänkte jag berätta om min samling med böcker av Sonya Hartnett.


Sonya Hartnett är en australisk författare född 1968 som främst skriver för ungdomar, men även har skrivit böcker för vuxna och för barn. Hon debuterade redan som femtonåring och har bland annat fått ALMA-priset 2008, samt en rad andra utmärkelser genom åren.

2011 läste jag tre av hennes böcker. Jag lånade Pojken i soffan på biblioteket, fick tag i Skuggan av den randiga vargen på Myrorna för femton kronor och lånade bilderboken Arja och Råttiz på biblioteket.

Sedan började jag samla på hennes böcker. Läste en av dem, Jag är djävulen, 2012, köpt på bokrean samma år. Efter det blev det inga fler böcker av henne lästa men jag fortsatte att samla.

Av någon anledning förknippar jag Sonya Hartnetts böcker med sommar. Kanske för att de nämnda böckerna utspelas sig på sommaren, i torra och heta australienska klimat. Kanske också för att jag läste böckerna just på sommaren, maj, juni och juli 2011 och i juli 2012.

Numera äger jag fem böcker av henne, två lästa, nämnda ovan, samt tre olästa.

Guldgossar köpte jag i januari 2017 med ett presentkort på den lokala bokhandeln som jag fått i julklapp julen 2016. Det är en bok för vuxna som beskrivs såhär på Atrium Förlags hemsida och på baksidan av boken:

Familjen Jenson är nyinflyttad i en arbetarklassförort. För barnen i grannskapet är familjen som tagen ur en film. Fadern Rex överöser sina söner med gåvor - leksaker, cyklar, allt det som blänker starkast -men för äldsta sonen Colt är han outhärdlig, kvävande. Har Colt kanske sett något hos fadern som hotar deras sköra nya liv?

Thursday's Child är en av Sonya Hartnetts mest uppmärksammade böcker. Jag har den engelska pocketutgåvan men den finns även översatt till svenska som Torsdagsbarn. Boken har bland annat vunnit Guardian Children's Fiction Prize 2002. Mitt exemplar vet jag inte när jag köpte. Någon gång på second hand. Det är i alla fall en hyllvärmare vid det här laget. Jag bläddrade i boken och hittade en liten papperslapp inklämd mellan boktipsen i slutet av boken. Där står det Linköpings kommun i en webbadress och någonting om arbetsuppgifter. Jag tippar på att jag köpt den på Myrorna i just Linköping.

På baksidan står:

Sometimes you have to dig deep to survive.

During the long, hungry years of the Great Depression, Harper Flute watches with a child's clear eyes her family's struggle to survive on the hot and impoverished land. As life on the surface grows harsher, her little brother Tin - "born on a Thursday and so fated to his wanderings" - escapes even deeper into a dark, subterranean world ...

Den sista boken jag äger är Fjäril. Den är köpt på second hand, men jag letar förgäves efter när. Jag vet bara att det är en hyllvärmare och att den har stått några år oläst i hyllan.

Det här är berättelsen om Plum Coyle, på tröskeln till en vuxnare värld. Hon ska fylla fjorton och bli ny, lämna sin gamla kropp bakom sig och bli elegant, stark och oberörd. Kraften från de saker hon förvarar i en portfölj under sängen - ett glaslamm, en jojo, ett antikt armbandsur, ett mynt - kommer att hjälpa henne att förändras.

Hennes vänner retar henne. Men det värsta Plum kan tänka sig är ändå att bli lämnad utanför. De känner lukten av svaghet och utnyttjar den hänsynslöst. En dag kliver Plums granne fram som en räddande ängel. Hon är vacker, vuxen och intelligent - den förebild Plum saknar i sina egna föräldrar.

Någon av dessa tre böcker känner jag för att läsa nu i sommar, speciellt som det nu är hett, hett, hett, runt trettio grader ute och värmen för mig till Australien ...

4 kommentarer:

  1. De är antagligen bra alla tre. Själv vet jag dock inget om ungdomsböcker.

    SvaraRadera
  2. Känner igen författaren, men har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst några av den författarens böcker.

    SvaraRadera
  4. Torsdagsbarn har jag läst och gillat!

    SvaraRadera