fredag 19 februari 2016

Kvinnoalfabetet: bokstaven U

Bild lånad från Enligt O.
Enligt O har länge haft en utmaning, kallad Kvinnoalfabetet, som går ut på att varje vecka berätta om kvinnor associerade med en viss bokstav och förknippade med litteratur och kultur. Jag har varit sugen på den här utmaningen länge, men inte hakat på eftersom Linda O befann sig mitt i alfabetet när jag uppmärksammade utmaningen och jag kände att jag måste börja från början med A.
Nu har jag frångått den tanken och hoppar in där hon befinner sig just nu, nästan klar med den här utmaningen, på bokstaven U.

Veckans frågor lyder som följer:


Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn påU?


Ursula K. LeGuin är ett självklart svar på den här frågan. Hon har varit en favoritförfattare länge. I min barn- och ungdom lånade jag och läste alla böcker jag kom över på biblioteket, skrivna av henne. Som vuxen har jag börjat köpa på mig hennes böcker istället – de jag inte läst, vill säga, för hon är fortfarande en produktiv författare, trots sina 86 år.

Hon är också en av de första science fiction-författarna som jag läst något av och jag älskar hennes udda science fiction-böcker, såväl som hennes fantasyböcker och hennes barnböcker – inte minst ”Att spela människa”, en ungdomsbok som jag läste i en utgåva illustrerad av Inger Edelfeldt.



Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på U vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?


Lite Bellman har jag läst/lyssnat på, speciellt under åren då jag läste Litteraturvetenskap. Det var då jag först hörde talas om Ulla Winblad, som ju är en fiktiv gestalt, löst baserad på en verklig kvinna ur Bellmans bekantskapskrets. Något annat som också är kulturellt och fått namn efter denna litterära gestalt är värdshuset Ulla Winbladh(med ett extra h) som ligger på Djurgården i Stockholm, i en vacker gammal byggnad från 1897. Jag har bara ätit där en enda gång; sommaren 2015 bjöd min fästman mig på lunch där. Jag skulle gärna äta där igen och utforska det svenska köket som hör värdshuset till. Som de som jobbar där själva uttrycker det: ”svenskt mathantverk i historisk miljö”.



Vilket verk på Uav och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?


Maria Turtschaninoff har skrivit en urban fantasy-roman som heter Underfors. Boken utspelas delvis i ett rike som ligger under Helsingfors och som följaktligen kan kallas Underfors. Det är en roman som riktar sig till barn och ungdom, men som med all god litteratur kan även vuxna läsa romanen med behållning. Förutom riket Underfors finns det i boken många mytologiska väsen som Turtschaninoff tolkat på sitt eget sätt. Jag som älskar mytologi, slukade den här boken och tyckte att den var riktigt bra.



Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn påU har du ännu inte utforskat?


Unni Drougge vet jag inte mer om än vad jag nyss läste på Wikipedia; jag har inte läst någon av hennes böcker. Någon som har läst och kan rekommendera? Är hennes böcker bra eller inte?

11 kommentarer:

  1. Svar
    1. Nu blir jag nyfiken. Vad är det du har av Urusula som är oläst i hyllan, Hannele? :)

      Radera
  2. Svar
    1. Tack för tipset om Fällan, Hannele! Tror du att den finns att få tag på i butik eller ska man söka sig till second hand?

      Radera
  3. Unni Drougge har jag aldrig läst heller. Känner som du, bra eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FrökenChristina, ja, precis. Det är lite både och. :) Det finns så mycket som konkurrerar om ens tid!

      Radera
  4. Föll aldrig helt för Ursula LeGuin, trots att jag gärna ville gilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du provat några av hennes mer realistiska romaner? Att spela människa, t.ex. eller Vägen vid havet? Kanske skulle de passa dig bättre, Västmanländskan?

      Radera
    2. Nej,bara Övärlden-böckerna. Får kanske titta efter de andra.

      Radera
  5. Jag funderade på att ta med Ursula K. LeGuin, men det var så väldigt längesedan jag läste något av henne och så kunde jag inte klura ut under vilken punkt hon i så fall skulle dyka upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monika, kanske skulle hon hamna under dem du vill utforska mer? Hon har skrivit väldigt brett i alla fall. Det finns både novellsamlingar, ungdomsböcker, realism, poesi, fantasy och science fiction skriven av henne. En del på svenska men mest på originalspråket, förstås (engelska). :)

      Radera