söndag 14 februari 2016

En smakebit på søndag: A Walk Across the Sun

En smakebit på søndag anordnas av Flukten fra virkeligheten. och återkommer varje söndag. Surfa till hennes blogg för att läsa fler smakbitar.

Just nu läser jag A Walk Across the Sun av Corban Addison. Boken tar sin början i Indien vid tiden för den stora tsunamin 2004. Två systrar, Ahalya och Sita Ghai blir föräldralösa.

På andra sidan haven, borta i USA, får vi följa advokaten Thomas Clarke. På något sätt kommer deras vägar att korsas, men jag vet ännu inte hur. Än så länge har jag bara läst ett och ett halvt kapitel; jag är på sidan 52.

Min smakbit är från inledningen, allra första sidan:

The sea was quiet at first light on the morning their world fell apart. They were sisters - Ahalya the older at seventeen and Sita two years her junior. Like their mother before them, they were children of the sea. When their father, a software executive, moved the family from the plains of Delhi to Chennai on the Coromandel Coast, it felt to Ahalya and Sita like a homecoming. The sea was their friend, its pelicans and pomfrets and crested waves their companions. They never believed the sea could turn against them. But they were young and understood little of suffering.

12 kommentarer:

  1. Ödesmättat... Tack för smakebiten!

    Svar: Jag tycker att Mistborn är bra hittills, men har förstått att den ska bli ännu bättre lite senare fram. De sista 150 sidorna eller nåt sånt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst låter det ödesmättat, Ingerun! Kanske också just därför lockande att läsa - tycker jag i alla fall!

      Aha, ska bli kul att se vad du tycker om Mistborn när du läst ut. Kommer du att lägga upp en recension på bloggen?

      Radera
  2. Inte en början som lovar gott...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, verkligen inte, Helena. Men jag hoppas att det löser sig för flickorna, till slut!

      Radera
  3. Låter spännande. Tack för den smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ewa! Visst låter det spännande...! Var nog därför jag fastnade, för att det lät som om det skulle kunna gå illa men man hoppas att allt löser sig till det bästa och på ett positivt vis.

      Radera
  4. Men gud så fint omslag, och raderna var också fina :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är omslaget underbart vackert, Lion's Library! Jag älskar boken bara för omslagets skull! Varsågod! Jag läser fortfarande i boken och hoppas att den är lika bra som omslaget är vackert. ;-)

      Radera
  5. Åh, den här låter intressant, måste kolla upp. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, Monika! Hoppas du gillar! Vore skoj att veta om du köper boken någon gång - och vad du i så fall tycker om den när du läser! :-)

      Radera
  6. Den verkar mycket intressant. Tack för smakprov!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, MissMagic! :-D Det tycker jag också!

      Radera