torsdag 11 februari 2016

Halvvägs in i Rainbowthon 2.0

Rainbowthon är ett readathon eller läsmaraton som det heter på svenska. Varför det heter just ”rainbow”, framkommer av mitt förra inlägg om detta läsmaraton.

Söndagen var första dagen och för min del var det bra att det startade på just en söndag då jag var ledig. Jag hade tid att läsa och läsa mycket. Redan på lördagen hade jag tjuvstartat i min röda bok, Giraffens tårar av Alexander McCall Smith, men jag hade bara läst 26 sidor och räknar inte in de sidorna i tävlingen.

Andra boken jag tog itu med blev Den gyllene cikadan, första delen av Färden till Västern som omfattar fem digra volymer, översatta av Göran Malmqvist, från den tidigaste fullständiga utgåvan av denna kulturhistoriska romansvit, från 1592. Den här boken håller jag dock fortfarande på med, eftersom måndagen och arbetsveckan började och jag inte alls hade lika mycket tid att läsa. Boken är dessutom lite tjockare, 412 sidor, och med mindre teckensnitt.

Eftersom jag mår illa om jag läser i en fysisk bok på bussen till och från jobbet, så jag nöjde mig där med att lyssna på ljudbok. För närvarande lyssnar jag på The Wild Zone av Joy Fielding. Fast denna bok hör inte till valet av böcker i Rainbowthon.

I korthet, här kommer statistiken för veckan hittills:

Dag 1 (7/2): 283 sidor lästa sammanlagt (195 sidor i Giraffens tårar och 88 sidor i Den gyllene cikadan).
Dag 2 (8/2): 72 sidor (plus 25 minuter ljudbok).
Dag 3 (9/2): 41 sidor (plus ca 1 h ljudbok).
Dag 4 (10/2): 48 sidor (plus ca 50 minuter ljudbok).

Sammanlagt lästa sidor hittills: 444 sidor.
Vilket ger ett snitt av 111 sidor per dag.

Just nu är vi inne på dag 5, den 11 februari, och jag har hittills läst 21 sidor, men mer lär det bli innan dagen är slut, så jag väntar med rapport för dagen och dessa tjugoen sidor ingår inte i sammanräkningen ovan.

Hur går det för er? Det är inte för sent att haka på om ni också vill läsa böcker i regnbågens färger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar