tisdag 11 april 2023

Påskläsutmaningen dag 5 och en sammanfattning


Dag 5 gick det lite trögare med läsningen – jag gjorde så mycket annat – men jag påbörjade två nya böcker och det betydde att jag kom i gång lite mer igen. Det gick ju trögt med Unconquerable Sun redan innan påsken men efter att nu under påskdagen och annandag påsk läst lite mer i den har jag kommit in en bit till i boken, börjat vänja mig vid språket och den science fiction-värld som beskrivs så det kommer att gå lättare att läsa i den framöver.

Under Annandag Påsk gick det som följer:

Jag läste från sidan 113–124 i Unconquerable Sun.

Jag påbörjade en pocketbok, en samling med klassiska rim och ramsor på engelska, I saw Esau – The Schoolchild's Pocket Book och läste de första 79 sidorna i den boken.

Jag påbörjade även Du, Poet – skriv! och läste de första 20 sidorna i den boken.

Det blev 110 sidor lästa under Annandag Påsk.

 

Sammanfattningsvis kan man säga:

Jag läste ut fyra böcker: en fackbok, två diktsamlingar och en roman. Jag läste i en bok jag påbörjat innan påsken och som jag fortfarande läser i (en tegelsten). Jag påbörjade en fackbok om diktande samt en barnbok med rim och ramsor.

 

Utlästa böcker:

Kråka av Ted Hughes (diktsamling)

Skrivet på kroppen av Jeanette Winterson (roman)

20 dikter av Ted Hughes (diktsamling)

Zentangle – inspirerande och meditativt tecknande av Jane Marbaix (en fackbok; en instruktions- och inspirationsbok om zentangle)

 

Pågående läsning:

Unconquerable Sun av Kate Elliott (science fiction-roman)

I Saw Esau - The Schoolchild's Pocket Book av Iona Opie, Peter Opie & Maurice Sendak (samling på engelska av gamla klassiska rim och ramsor)

Du, Poet – Skriv! av Johan Eriksson (fackbok om poesi)

 

Summa lästa sidor under utmaningen: 586

Snitt per dag: 117,2 sidor


Stort tack till Mia på Mias bokhörna för att du anordnade utmaningen!

4 kommentarer:

  1. Jag läser aldrig diktsamlingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mia, det blir inte ofta för mig heller. Men jag har haft ett gäng diktsamlingar stående i bokhyllan länge. För att bli av med hyllvärmarna har jag bestämt att jag ska läsa de flesta av dem under året, med mål en till två diktsamlingar i månaden. Annars är det lite lustigt att jag knappt alls läser dikter, jag som gillar att skriva dikter. :-) Men det är en helt annan sak.

      Radera
  2. Har inte läst något av Ted Hughes men kanske ska kolla upp Kråka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kråka är läsvärd! Om man gillar lite mörkare dikter och inte har emot svärta. De är ganska intensiva, upplevde jag dem som.

      Radera