fredag 14 april 2023

Fem en fredag v. 15: Antingen eller


Vecka 15 och hos Elisa är det fem nya frågor som gäller. Jag hoppar på den här utmaningen lite nu och då. Här är frågorna och mina svar.
  1. En röra under sängen eller i garderoben?
  2. Bo i varmt klimat eller ett med alla årstider?
  3. Vinna på lotto eller få ditt drömjobb?
  4. Böcker eller tidningar?
  5. Vara ärlig eller tänka på den andres känslor?

1. En röra under sängen eller i garderoben?

Periodvis blir det röra i garderoben. Just nu är det röra och jag orkar inte riktigt ta itu med det. Under sängen vill jag helst ha helt tomt. Tyvärr har vi ett par rullvagnslådor med filtar och dylikt, vilket är lite av ett besvär när man ska dammsuga – men det är ju ingen röra.

2. Bo i varmt klimat eller ett med alla årstider?

Helt klart alla årstider. Helst ännu mer än vad det är just nu (Mellansverige) med klimatförändringar där hösten-vintern-våren mer och mer ser ut som en enda lång årstid, oktober. Den här säsongen kom vintern sent, men det kom snö i alla fall! Helst vill jag ha snö och kyla med snö som ligger kvar och inte pendlar runt nollan med slask-is-slask-snö-is-trenden som är nuförtiden. Så jag föredrar stora skillnader mellan årstiderna som förgyller var och en av dem och gör dem speciella och njutbara.

3. Vinna på lotto eller få ditt drömjobb?

Helst få mitt drömjobb. Annars skulle varianten vara att vinna på lotto så att jag kan ägna mig åt mitt drömjobb tills jag får betalt för sagda drömjobb. Drömmer om att vara heltidsförfattare, gärna kombinerat med att vara illustratör och illustrera mina egna barnböcker.

4. Böcker eller tidningar?

Böcker helt klart. Men även en del väl utvalda tidskrifter/tidningar. De jag läser regelbundet just nu är Seriefrämjandets medlemstidning Bild & Bubbla, tidningen Skriva, lokaltidningen och MatMagasinet.

5. Vara ärlig eller tänka på den andres känslor?

Tänka på den andres känslor och vara så ärlig som möjligt på ett diplomatiskt, taktfullt vis. Annars hellre vara tyst än att ljuga helt och hållet.

Hitta fler Fem en fredag hos Elisamatilda.

6 kommentarer:

  1. trivs utmärkt i Sverige med alla olika årstider, ärlig men inte otrevlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele, jag håller med. Otrevlig vill man aldrig vara.

      Radera
  2. Diplomati är en ädel konst som inte är för alla, själv är jag kanske lite för spontan, bubblar först o tänker sen.Dina åsikter om årstiderna nickar jag gillande åt, vi ska ha fyra olika årstider och inte som det har blivit nu. Tänker ofta på nästa generationer, vad får de för klimat att leva i...
    Hoppas värmen kommer tillbaka snart, nollgradigt i Dalarna nu ikväll. Trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Jag vill också ha alla årstider och håller helt med i att vilja ha riktig vinter och inte slask och blask. Håller med om femte frågan. Ibland behöver man ju ta tuffa samtal som kan vara sårande. Svår fråga tycker jag som inte har ett självklart svar. Beror ju helt och hållet på situationen.

    SvaraRadera
  4. Heltidsförfattare kräver ju en del pengar för att "leva på" tills man kan leva på sina böcker. Tänker att det kan vara bra att vinna på lotto då =)

    SvaraRadera
  5. alla årstider så klart. vinna på lotto för att kunna ägna sig åt drömjobbet vore ju idealiskt.har med åren kommit att bli lite mera aktsam om andras känslor

    SvaraRadera