onsdag 19 juni 2013

Snabb process - diktskapandet

Förra veckan och den här har jag skrivit dikter. Blir mest det just nu. Ännu mer när jag får beröm från de i skrivarcirkeln. Jag vet att poesi inte säljer, men det är roligt att skriva (håller ändå på med en diktsamling). Mest kommer dikterna till mig spontant, blir snabbt bearbetade därefter, ändrade om och om igen tills jag har en slutgiltig version. Processen går snabbt, som mest tar det väl en eller ett par timmar. Idag tog det bara några minuter. På väg hem kom orden till mig, det är bra att promenera för det sätter igång hjärnan, orden flödade och jag blev tvungen att stanna, hala fram anteckningsbok och penna ur handväskan och skriva. Fortsatte skriva medan jag gick hemåt. Hemmavid, efter middag och annat, har jag nu suttit och renskrivit, ändrat lite under renskriften men inte mycket. Sammanlagt tog processen kanske en kvart, och det blev en ganska så bra dikt. Domen kanske jag får när skrivargruppen drar igång igen i höst. Mina dikter brukar bli söndertrasade, petade i intill minsta bokstav. Ju kortare, desto mer diskussion och konstruktiv kritik. Roligt, verkligen. Nu får dikten vila ett slag innan jag petar i den, innan jag redigerar. Dags att kasta mig över nästa diktprojekt...

2 kommentarer:

  1. Ja dikter ska man peta i. Varenda tecken betyder nåt. Men det är skönt med den avklarade formen.

    SvaraRadera
  2. Visst ska man det, peta och peta. Jag håller med, formen är lätt på något vis, även om man kan peta här, precis som i allt skrivande. Tack för din kommentar!

    SvaraRadera