onsdag 4 januari 2017

Waiting on Wednesday: nya titlar under våren

På Instagram följer jag sfbokmalmo och de postade i dag ett foto på en Kommande-böcker-lista som de har uppsatt på väggen i butiken. Det ser ut som en typisk svart tavla med meny på, sådan där som numera mest förekommer på restauranger.

På listan kunde jag inte låta bli att notera några titlar av intresse.

Laini Taylor kommer ut med en ny bok, Strange the Dreamer, i mars. Nu har jag ännu inte läst något av henne, men jag inbillar att jag kommer att gilla. Fast först ska jag läsa de böcker jag äger och ännu inte läst.

Dmitrij Gluchovskijs Metro 2035 kommer ut på svenska i mars. Där har jag läst bok ett men inte två, så där måste jag också läsa ikapp innan jag köper.

Kim Stanley Robinson är en författare jag sneglat på ett tag. Tydligen ska hans Mars-trilogi vara väldigt bra, där böckerna heter Red Mars, Green Mars och Blue Mars. De är redan utgivna. Han kommer ut med ännu en bok i mars i år, New York 2140, som också låter intressant.


New York 2140 ska vara en dystopisk science fiction där det som finns kvar av New York är skyskrapor, det mesta av New York är under vatten, och det kvarvarande, Manhattan, har blivit öar. Det är ett experiment på vad som händer om vattennivån skulle höjas så mycket som vetenskapsmän förutspår.

Kristina Hård kommer ut med Snösommar, men där måste jag först läsa Kleptomania, som jag har oläst i hyllan.

Robin Hobb kommer ut med Assassin's Fate, men där har jag flera böcker och flera trilogier att läsa innan jag är ikapp.

Det finns i alla fall mycket spännande som kommer ut under våren, inte minst på science fiction- och fantasyfronten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar