torsdag 12 januari 2017

Läsmål 2017: Vatten över huvudet?

Bild lånad härifrån.
Är jag bara överentusiastisk? Eller var det för att jag gav mig själv så få boklöften (hoppade på så få läsutmaningar från andra) i början av 2016 som jag tar igen det nu med att hoppa på en mängd utmaningar? När jag lägger till sida efter sida angående olika läsutmaningar 2017 blir jag lite fundersam. Kommer jag att hinna med att läsa allt?

Det viktigaste är ändå att man har kul medan man läser, och att läsningen ger något, antingen i form av ren underhållning eller genom lärande av något slag. Om livet, universum och allting, som Douglas Adams skulle ha uttryckt det.

Här är i alla fall mina läsmål för 2017. Notera att det såklart är 17 stycken.

1. Goodreadsmål: läs 60 böcker.
2. Boktolvan: läs 12 nya författare.
3. Tio klassiker 2017: läs tio klassiker.
4. Avsluta serier-utmaning 2017: avsluta minst fem serier.
5. #hyllvärmare2017: läs 12x2/24 hyllvärmare under året.
6. 3 x 3 under 2017: läs nio utvalda böcker, i tre kategorier.
7. 17 författare att återvända till 2017: sjutton författare jag har läst en eller flera böcker av tidigare och som jag vill läsa fler böcker av. En av dessa finns med i 3 x 3-utmaningen, annars är det helt andra författare.
8. Kaosutmaning 2017: punkterna som ska prickas av är 35 till antalet, vissa går nog att få in från de andra utmaningarna jag har, och jag har redan avklarat två av punkterna.

Så förutom dessa utmaningar som fått egna sidor, och Goodreadsmålet, har jag satt upp ett antal extra punkter.

9.  Läsa Terry Pratchetts Discworld-serie i kronologisk ordning (omläsningar + nyläsningar): läs 10 stycken.
10. Läs böcker av författare från 20 olika nationer förutom Sverige, Storbritannien och USA.
11. Läs ett större antal böcker än jag köper.
12. Läs 10 böcker jag fått i present.
13. Läs en fristående novell eller novellsamling per månad, alltså 12 stycken.
14. Läs 12 seriealbum/grafiska romaner.
15. Läs alla e-böcker jag har olästa, köpta/fått 2016.
16. Läs 10, köp 1. Måste ej köpa, men får inte köpa en ny bok förrän jag läst 10 ur min egen bokhylla, inklusive den nyss köpta (om det inte är en senare del i en serie, där jag inte läst tidigare delar).
17. Läs 5 fackböcker.

2 kommentarer:

  1. Du har en del att bita i... Men en hel del av punkterna verkar gå att köra ihop, inte dumt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, löjligt nog tycker jag det är roligt att få för mycket att bita i. Eller kanske snarare att ha ordentliga utmaningar. Det roligaste är nog att hitta på dem och fundera ut dem. Sedan är det inte alltid de verkigen blir gjorda.

      Fast visst är det bra att vissa punkter går in i varandra, då blir det lite lättare, i alla fall. :D

      Radera