onsdag 11 januari 2017

Avsluta serier-utmaning 2017

Jag har en mängd påbörjade men ej avslutade bokserier. Här listar jag alla de jag kommer på (och orkar skriva ned just nu). Under 2017 kommer jag att utmana mig själv till att avsluta minst fem av dessa.

Jag har redan skapat en sida på bloggen dedikerad till serier och till den här utmaningen, som jag hittade hos Bokföring enligt Monika. Men jag gör min egen variant. Det florerar varianter av detta på många bokbloggar, helt förståeligt.

Årtalet inom parentes är året jag läste boken ifråga. I de flesta fall har jag bara läst boken en gång. I vissa fall fler gånger; då listar jag senaste gången. Överstrukna böcker är lästa.

The Long Earth av Terry Pratchett & Stephen Baxter

  1. The Long Earth (2013)
  2. The Long War (2016)
  3. The Long Mars
  4. The Long Utopia
  5. The Long Cosmos
The Silo series av Hugh Howey
  1. Wool (2015)
  2. Shift
  3. Dust

The Books of Bayern av Shannon Hale

  1. The Goose Girl (2010)
  2. Enna Burning (2010)
  3. River Secrets
  4. Forest Born
Healing Wars av Janice Hardy
  1. The Pain Merchants/The Shifter (2016)
  2. Blue Fire
  3. Darkfall
Martrilogin av Mia Franck
  1. Martrådar (2014)
  2. Maraminne
  3. Marlek

Harper Connelly series av Charlaine Harris
  1. Grave Sight (2013)
  2. Grave Surprise (2014)
  3. An Ice Cold Grave
  4. Grave Secret

Liveship Traders Trilogy av Robin Hobb
  1. Ship of Magic (2002)
  2. Mad Ship
  3. Ship of Destiny

The Tawny Man Trilogy av Robin Hobb
  1. Fool’s Errand (2001)
  2. The Golden Fool (2003)
  3. Fool’s Fate

The Rain Wild Chronicles av Robin Hobb /har inte börjat på den, men måste läsa för de andra serierna i samma värld
  1. Dragon Keeper
  2. Dragon Haven
  3. City of Dragons
  4. Blood of Dragons

The Fitz and the Fool Trilogy av Robin Hobb (ännu ej läst)
  1. Fool’s Assassin
  2. Fool’s Quest
  3. Assassin’s Fate (utkommer maj 2017)

The Divergent Trilogy av Veronica Roth
  1. Divergent (2014)
  2. Insurgent (2016)
  3. Allegiant
  4. A Divergent Collection, Four

Engelsfors-trilogin av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
  1. Cirkeln (2012)
  2. Eld
  3. Nyckeln
  4. Berättelser från Engelsfors

Fröknarna von Pahlen av Agnes von Krusenstierna
  1. Den blå rullgardinen (2001 eller 2002)
  2. Kvinnogatan (2001 eller 2002)
  3. Höstens skuggor (2008)
  4. Porten vid Johannes
  5. Älskande par
  6. Bröllop på Ekered
  7. Av samma blod
Princess Academy series av Shannon Hale
  1. Princess Academy (2006)
  2. Palace of Stone
  3. The Forgotten Sisters

Tiffany Aching Series av Terry Pratchett

  1. The Wee Free Men (2008)
  2. A Hat full of Sky (2008)
  3. Wintersmith (2009)
  4. I Shall Wear Midnight (2013)
  5. The Shepherd’s Crown

The Wizard Knight av Gene Wolfe
  1. The Knight (2010)
  2. The Wizard

The Book of the New Sun av Gene Wolfe
  1. The Shadow of the Torturer/Torterarens skugga (i början på 2000-talet)
  2. The Claw of the Conciliator/Medlarens klo (2001)
  3. The Sword of the Lictor/Liktorns svärd (i början på 2000-talet)
  4. The Citadel of the Autarch/Autarkens citadell (i början på 2000-talet)
  5. The Urth of the New Sun

The Book of the Long Sun av Gene Wolfe
  1. Nightside the Long Sun (i början på 2000-talet)
  2. Lake of the Long Sun (i början på 2000-talet)
  3. Caldé of the Long Sun (i början på 2000-talet)
  4. Exodus from the Long Sun

The Tudor Court Series av Philippa Gregory
  1. Den första hustrun (4)
  2. Den andra systern Boleyn (1) (2009)
  3. Arvet efter Anne Boleyn (5)
  4. The Taming of the Queen (7)
  5. I drottningens närhet (2) (2010)
  6. Jungfruns älskare (3)
  7. The Other Queen (6)

Outlanderserien av Diana Gabaldon
  1. Främlingen (2012)
  2. Slända i bärnsten
  3. Sjöfararna
  4. Trummornas dån
  5. Det flammande korset
  6. Snö och aska
  7. Som ett eko
  8. Skugga av svek

Tunnlar-serien av Roderick Gordon & Brian Williams
  1. Tunnlar (2013)
  2. Djupare
  3. Fritt fall
  4. Nära
  5. Spiral
  6. Terminal

The Mortal Instruments av Cassandra Clare
  1. City of Bones (2013)
  2. City of Ashes (2013)
  3. City of Glass
  4. City of Fallen Angels
  5. City of Lost Souls
  6. City of Heavenly Fire

Earthsea Cycle Series av Ursula K. LeGuin
  1. A Wizard of Earthsea/Trollkarlen från Övärlden (före december 2001)
  2. The Tombs of Atuan/Gravkamrarna i Atuan (före december 2001)
  3. The Fartherst Shore/Den yttersta stranden (före december 2001)
  4. Tehanu (före december 2001)
  5. Tales from Earthsea
  6. The Other Wind
  7. The Daughter of Odren

Howl’s Moving Castle series av Diana Wynne Jones

  1. Howl’s Moving Castle/Trollkarlens slott/Det levande slottet (2004; omläsning)
  2. Castle in the Air (före 2001)
  3. House of Many Ways

Interworld Series av Neil Gaiman & Michael Reaves
  1. InterWorld (2012)
  2. The Silver Dream
  3. Eternity’s Wheel

A Song of Ice and Fire av George R.R. Martin
  1. A Game of Thrones (2011)
  2. A Clash of Kings (2012)
  3. A Storm of Swords (2013)
  4. A Feast for Crows (2014)
  5. A Dance with Dragons
  6. The Winds of Winter (ännu ej utkommen)
  7. A Dream of Spring (ännu ej utkommen)

Septimus Heap-serien av Angie Sage
  1. Magi (2013)
  2. Skuggan (2013)
  3. Alkemisten (2013)
  4. Sökandet (2013)
  5. Sirenen
  6. Mörkret
  7. Elden

Stravaganza av Mary Hoffman
  1. City of Masks/Maskernas stad (2006)
  2. City of Stars/Stjärnornas stad (2006)
  3. City of Flowers/Blommornas stad (2006)
  4. City of Secrets (2010)
  5. City of Ships
  6. City of Swords

Berättelsen om blodet av Anders Björkelid
  1. Ondvinter (2009)
  2. Eldbärare (2010)
  3. Förbundsbryterskan (2011)
  4. Frostskymning

Ädelstenstrilogin av Kerstin Gier
  1. Rubinröd (2013)
  2. Safirblå
  3. Smaragdgrön
The Lunar Chronicles series av Marissa Meyer (lånar de svenska från bibioteket)
  1. Cinder (2013)
  2. Scarlet (2013)
  3. Cress (2015)
  4. Winter
The Half Bad Trilogy av Sally Green
  1. Half Bad - Ondskans son (2015)
  2. Half Wild/Half Bad -Det mörka ödet (2015)
  3. Half Lost
The 5th Wave Series av Rick Yancey
  1. The 5 Wave/Den femte vågen (2015)
  2. The Infinite Sea/Det oändliga havet
  3. The Last Star
Parasol Protectorate av Gail Carriger
  1. Soulless (2016)
  2. Changeless
  3. Blameless
  4. Heartless
  5. Timeless

Den här utmaningen är egentligen oändlig. Jag kommer ständigt på nya serier att avsluta, påbörjar ständigt nya serier och har många som blivit halvt om halvt bortglömda som jag vill plocka fram igen. Kruxet är att var det för länge sedan jag läste förra boken i serien, speciellt om det är en första bok, blir jag nästan tvungen att läsa om den innan jag kan fortsätta.

Just därför vore det bra om jag kunde avsluta en del serier, istället för att påbörja och sedan glömma bort, eller tappa bort. I mängden av serier som uppstår hela tiden. Nästan varje bok man läser nuförtiden är en del i någon serie, av ett eller annat slag.

I uppräkningen ovan har jag inte tagit med halvdelar. Det vill säga, till exempel Half Bad har del 0.5 och 0.6, och Lunar Chronicles är ännu värre med 1.5 och 3.1, 3.5 och 3.6 för att nämna ett par exempel. Det är spinoffböcker, som ibland bara är korta noveller som utspelas i tiden mellan vissa av huvudböckerna.

Jag har listat fler serier på papper, och jag kommer på ännu fler jag påbörjat när jag går igenom vad jag läst från december 2001 och framåt, då jag började föra läsdagbok. För att inte tala om alla serier jag påbörjade före 2000-talet. Det finns säkert en del jag missat, och annat jag inte ens vet är en del i en serie.

Men jag ska göra mitt bästa, och jag börjar som sagt med att försöka avsluta 5 serier i år. Kanske först och främst de där som det bara är en enda del i serien oläst på (och där föregående delar inte är lästa för alltför länge sedan).

2 kommentarer:

  1. Flera av de där serierna har jag också på gång, som Berättelsen om Blodet, Månkrönikan osv, men där har jag inte alla böckerna. Tänkte jag ska vänta med dem tills antalet serier har minskat lite, då kan jag köpa på mig saknade delar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter klokt!
      Det är problemet med många serier och varför läsningen avstannar, man är tvungen att köpa de nya delarna först. Och när det är så många serier, blir det svårt att prioritera dem, när det också finns många andra böcker man vill köpa.

      Radera