måndag 2 januari 2017

Läsutmaningar 2016 - en sammanfattning

Hur gick det med mina bokliga nyårslöften 2016?

I början av 2016 satte jag upp nio bokliga mål för mig själv. Dessa var följande:

Läsutmaningar 2016

  1. Läs endast egenägda böcker samt böcker ur min fästmans/sambos bibliotek.
  2. Läs alla böcker du köper 2016 under 2016.
  3. Läs 3 böcker köpta 2015.
  4. Läs 3 böcker köpta 2014.
  5. Läs 6 fackböcker.
  6. Recensera alla böcker du läser under året 2016 och lägg upp recensionerna på en av dina bloggar (Havsdjupens sal, Creative Harmony).
  7. Läs 6 böcker du fått i present.
  8. Avsluta 3 bokserier (trilogier eller längre).
  9. Anta 1 läsutmaning, för år 2016, som du hittar på nätet.
Nu är året slut, så nu är det dags att sammanfatta och diskutera resultaten. För den som vill ha snabbversionen: överstrukna utmaningar klarade jag inte. De som är fetade klarade jag av.

1. Läs endast egenägda böcker samt böcker ur min fästmans/sambos bibliotek

Under större delen av året lyckades jag med att bara läsa mina egna böcker, men i oktober var det något som skedde. Jag tog mig till det lokala biblioteket och sade mig själv att det var okej att låna en fackbok. En bok i taget, det är ju inte så farligt.

Sedan gick det utför och när jag började sammanfatta de här läsutmaningarna, i slutet på december, satt jag med en hel hög låneböcker hemma, att prioritera att läsa, bara för att de måste tillbaka när jag lånat om den för tredje gången.

Jag har dock lyckats hålla låneböckerna till ett minimum. Endast 12 av 68 böcker, eller 18 % är lånade.

Till skillnad från tidigare år är det ändå en stor seger, då jag många år läst mestadels lånade. Alltid över hälften av böckerna som låneböcker och knappt alls egenägda.

2. Läs alla böcker du köper 2016 under 2016


Med alla tävlingar jag varit med i där jag läst hyllvärmare, har det gått helt åt pipsvängen. Att läsa alla böcker köpta i år just i år. Eller nej, nu är jag inte riktigt ärlig.

Anledningen till att detta inte alls funkade var för att jag köpte alldeles för många böcker. För att kunna ro punkt nummer 2 i land hade jag behövt läsa ENBART böcker köpta 2016, och det gick ju inte alls. Inte minst för att punkt 3, 4, 5 och 7 så att säga motsäger denna punkt.

Dessutom köpte/fick/vann jag så förskräckligt många böcker (över 200), med alla e-böcker/recensionexemplar/vinster/presenter inräknade, att jag omöjligt skulle ha klarat det - även om jag bara läst nyköpta/fått 2016.

3. Läs 3 böcker köpta 2015 (böcker jag fått under året räknas också)

Detta har jag klarat utan problem. De tre köpta 2015 är: The Mistletoe Bride av Kate Mosse, Stenhuggarens dotter av Ewa Klingberg (recensionsexemplar jag fick i november 2015), och Mysrys av Kim M. Kimselius.

4. Läs 3 böcker köpta 2014 (böcker jag fått under året räknas också)


Även den här utmaningen klarade jag utan några som helst problem, tack vare att jag läste så många hyllvärmare. De tre första böckerna köpta 2014 som jag läste under 2016 är: The Long War av Terry Pratchett & Stephen Baxter, Maresi av Maria Turtschaninoff och Irrande falk av Jamil Ahmad.

5. Läs 6 fackböcker

Jag trodde att det skulle bli en svår utmaning, att läsa hela sex fackböcker, men det gick lekande lätt. Det går lättare än man tror när fackböckerna inte behöver vara tunga eller mastiga, utan kan vara lättsamma och lekfulla. De sex första fackböckerna jag läste i år var: Stor magi av Elizabeth Gilbert, The Life-Changing Magic of Tidying Up av Marie Kondo, Själarnas resa av Michael Newton, Få det gjort! av David Allen, Sälj dig själv och ta betalt! av Ulla-Lisa Thordén och Wabi Sabi av Agneta Nyholm Winqvist. Jag läste sammanlagt nio fackböcker under året.

6. Recensera alla böcker du läser under året 2016

Att recensera alla mina lästa böcker gick sådär. Recensionsexemplaren hjälpte till, de blev i alla fall recenserade. Resten? Nja. Den här biten måste jag jobba på. Jag har sådan prestationsångest vad gäller recensioner. Ändå lyckades jag recensera ganska många böcker, och fler recensioner dyker upp här i januari 2017. Jag ligger efter med recensionerna för 2016.

7. Läs 6 böcker du fått i present

Om man räknar böcker i present som verkligen presenter så nådde jag inte alls målet, utan läste bara två. Räknar jag in recensionsexemplaren som presenter (som jag i och för sig byter mot recensioner) så klarar jag mig. Men det vore väl att fuska?

8. Avsluta 3 bokserier (trilogier eller längre)

Jag påbörjade ett par bokserier, men avslutade bara en (som jag påbörjat i år), och det var Eva Holmquists trilogi om Diligentia. Annars läste jag bara första delen eller mittendelar av serier. Mest blev det ”stand-alones”. Därför är detta en utmaning som jag modifierat tänker ta upp även under 2017.

9. Anta 1 läsutmaning, för år 2016, som du hittar på nätet.

Jag antog Nellons hylltömning2016, som pågick januari-juli. Den påbörjade jag på ett starkt och bra vis, läste flera hyllvärmare, men halkade efter någonstans mitt i och sedan gav jag upp efter läs-a-lot:en som inte gick alls. Någon gång ska jag fortfarande läsa de återstående utmaningarna, varav flera jag inte bestämt böcker till än. Men det får bli senare, om alls, ärligt talat. Jag får hitta andra utmaningar att prestera bättre i. Hur som helst så lyckades jag med punkt 9, eftersom det bara inbegrep att anta utmaningen, inte att fullfölja den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar