söndag 31 mars 2013

Råd på handen och en gruvlig bekännelse

Neil Gaiman har skrivit ett råd på sin hand. Ett mycket gott råd. Kort och koncist. Såhär: "Write. Finish things. Keep writing."

Det är egentligen det enda råd man behöver. Skriv. Avsluta saker. Fortsätt skriv.

Jag är rätt bra på det första, skriv. Jag är rätt bra på det sista, jag fortsätter skriva, ibland nätt och jämt. Men jag suger på det mellersta, om jag ska skriva på talspråk. Jag är riktigt dåligt på det där med att avsluta saker.

På något vis undviker jag att avsluta. Istället har jag följande ovanor:

  • jag skriver hattigt, hit och dit, skriver på ett vis som gör att jag får en massa hål i det skrivna
  • jag ger upp när det går trögt - gör antingen något annat eller gör som ovan nämnt, hoppar till att skriva nåt helt annat
  • jag lämnar hål och går på nästa scen
  • jag skriver flera versioner av samma sak, där saker och ting sker på lite olika sätt, folk säger lite olika saker och dylikt
  • jag redigerar i evighet istället för att gå vidare och skriva nya scener
  • jag läser igenom vad jag skrivit om och om igen, ofta med stor behållning ska dock sägas

Vad kan man dra för slutsats av allt det här?
Jo, jag tror att de som faktiskt lyckas avsluta sina projekt har något gemensamt, de flesta i alla fall, något som jag borde anamma, nämligen att skriva kronologiskt. Låt mig göra en lista:

Jag borde skaffa mig följande vanor:

  • skriva kronologiskt
  • inte lämna några hål, skriva allt och inte hoppa över
  • skriva en version
  • välja en sanning och inte flera olika, det vill säga bestämma mig för att saker och ting sker på ett visst sätt
 Jag vet inte ens om jag vågar önska mig själv lycka till med det här. Det borde väl inte vara alltför svårt? Jag kan ju börja med att föra in nya vanor bland ovanorna, så kanske ovanorna ramlar bort så småningom, när de inte får plats längre bland mina nya bra vanor. Hur låter det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar