fredag 1 mars 2013

Bokrean: SF-bokhandeln


Hämtade ut ett DHL-paket idag. Hade tänkt göra det igår men då hade DHL-stället lunchstängt (mellan 13.30 och 14.30 av alla tider). Så det blev till att hämta ut det idag istället. På SF-bokhandelns bokrea online hittade jag fyra böcker som jag raskt beställde dagen innan rean började. Elizabeth Moon var det evigheter jag läste något av; jag läste Paksennarion-serien när det begav sig på nittiotalet, sedan dess ingenting. Det här är en fristående fortsättning, tydligen. Undrar om jag måste uppdatera mig på Paksennarionfronten först eller om det funkar att läsa ändå?

Gene Wolfe är en av mina absoluta favoritförfattare. Tur att han varit och är så produktiv så att jag ständigt har nya böcker att köpa. De är dyra annars så nu passar jag på.

Någon gång på nittiotalet läste jag Mervyn Peakes bokserie om Titus, samt att jag såg på tv-serien med stor förtjusning. Nu har det kommit en fortsättning. Den fjärde boken i serien som Mervyn Peake inte hann avsluta innan sin död. Det är Maeve Gilmore som avslutar boken. Nu måste jag definitivt läsa om serien. Det är bra böcker. Jag har dock slarvat i min läsning, förra gången läste jag bara de två första böckerna ordentligt. Den tredje boken i serien blev bara påbörjad. Inte så att det var något fel på den, men ibland, särskilt när jag läser flera böcker parallellt, blir vissa böcker inte avslutade. Bara för att jag tillfälligt skjuter på läsningen, och går det för lång tid tappar jag bort boken. Trots att jag egentligen vill läsa ut den. Knasigt. Nu ska jag ge även bok tre en ny chans. Vill ju läsa bok ett till tre innan jag ger mig på fyran. De är väl värda en omläsning, för de är riktigt originella böcker med massor av skruvade och udda karaktärer. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar