onsdag 14 november 2012

Tårtbotten är toppen istället för plotten

Har ägnat mig åt att baka tårtbotten (till morgondagens födelsedagstårta), bland annat. Livet har stått i vägen lite för NaNoWriMo. Tågskriv blev det bara på eftermiddagen, för på morgonen var jag för trött, blundade och vilade bara. 523 ord blev det på tåget hem. Sedan har det blivit en liten pyttestund nu på kvällen, då jag handskrivit 42 ord och skrivit 87 ord på datorn. Allt för att komma upp i statistiken, så att jag har ett snitt på över 1667 ord per dag i alla fall. Således slutar jag på 652 ord i dag.

Redan tidigt i dag då jag funderade på mitt NaNoWriMo-projekt, inser jag att jag måste gå igenom kapitel för kapitel och scen för scen och bestämma mig. Just nu blir skrivandet flytande, det som skrivs blir inte bra för jag vet inte riktigt vad jag ska fokusera på. Innan NaNoWriMo, redan i början av oktober, bestämde jag i stora drag plotten, skrev en synopsis i form av en sammanfattande text av vad som skulle ske genom romanen.

Nu när jag skrivit 23403 ord på romanen börjar jag inse att jag måste ha en mer detaljerad översikt över scenerna, så att jag vet när jag vaknar och varje ny dag börjar, med nytt ordmål att nå, vad jag ska skriva. Ibland har jag planerat lite kvällen innan, lite kort bara skrivit "Scen: var, vems POV, vilka som är med i scenen". Men det har jag inte alltid gjort, många gånger inte, och nu flyter skrivandet i ett stort intet. Jag har redan skrivit de mest självklara scenerna i romanens början, och jag vill inte skriva scenerna i slutet förrän jag skrivit mitten, eftersom allt som faktiskt sker i mitten, påverkar utgången och HPs beteende och tankar i slutet, och det är just mitten som är mest luddig i huvudet.

Men det är roligare att skriva än att plotta just nu, så jag har gjort annat istället för att plotta... Helt andra saker, och alltså inte ens skrivit. Men jag behöver en genomgång av scen för scen, kapitel för kapitel. Tråååkigt känns det just nu. Nåja, i morgon får jag ta itu med den saken. Kan börja kladda lite på papper redan nu, så har jag i alla fall börjat. Jag VET ju hur det ska vara, måste bara få ned det på papper för att få ordning på oredan i mitt huvud. Allt flyter samman. Speciellt när man är trött.

Your Average Per Day: 1,671
Words Written Today: 652
Target Word Count: 50,000
Target Average Words Per Day: 1,667
Total Words Written: 23,403
Words Remaining: 26,597
Current Day: 14
Days Remaining: 17
At This Rate You Will Finish On: November 29, 2012
Words Per Day To Finish On Time: 1,565
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar