onsdag 21 november 2012

Hokus pokus filiokus!

Än en gång har jag uppdaterat mitt dokument i vilket jag lägger alla kapitel och delar i löpande.

Jag sorterar mitt NaNoWriMo-skrivande som så:

Först har jag dag-för-dag-dokumenten. Ett nytt dokument för varje dag; idag heter det till exempel "20121121 Nyskrivet VK". Sedan har jag kapiteldokument, ett dokument = ett kapitel. Där heter dokumenten sådant som "Kapitel 1 VK".

Då och då, när jag känner att det är dags, tar jag varje kapitel och kopierar in ett enda dokument, "VK Hela boken".

Idag när jag gjorde detta upptäckte jag att jag hade fler ord än vad jag trodde att jag hade. "Dag för dag"-dokumenten rör jag inte efter att jag skrivit dem eller renskrivit de gånger jag först skrivit för hand. När jag renskriver och gör det samma dag, kan jag lägga till ord hur många som helst, men renskriver jag i efterhand, blir renskriften precis som originalet.

När jag sedan kopierar över "Dag för dag"-texterna i kapiteldokumenten sker den största förändringen. Dels skriver jag inte alltid kronologiskt utan vissa stycken ska in i vissa kapitel, och andra i andra kapitel, dels kan jag redigera i kapiteldokumenten. Inte så att jag tar bort ord - det är förbjudet under NaNoWriMo! - men jag kan lägga till.

Vissa gånger, när jag under en dag bara skriver småstycken, kan det bli ganska hackigt när det klipps in i kapiteldokumentet ifråga. Då måste, eller vill(!), jag gärna att det ska bli snygga övergångar mellan scener/stycken/liknande, och att den scen som ligger i ett visst kapitel är klar och hänger ihop och är avslutad.

Jag har fortfarande många små fragment som måste pusslas ihop eller få tillagd text i anslutning till sig. Då och då jobbar jag lite med det (när det går trögt med det vanliga skrivandet), på så vis får jag lite extraord som jag inte alltid räknat.

Idag upptäckte jag att jag hade fler extraord än jag trodde. Trots att jag bara skrivit 433 ord idag, går jag från 33444 ord igår, 20/11, till 35274 ord idag 21/11...

"Hela boken"-dokumentet är på 31639 ord, jag har skrivit 3202 ord igår som inte är renskrivna, plus att jag idag skrivit 433 ord (136 ord direkt på datorn och innan dess 297 ord på papper). Plötsligt är jag i fas igen, bara sådär - hokus pokus filiokus! - och det känns bra. Nya tag imorgon.

Idag har jag dessutom fortsatt på min synopsis. Det är just nu ett väldigt färgglatt papper, där varje ny rad har sin färg, där jag skrivit "Kapitel 1", "Scen 1" och vad som händer (väldigt kort) i respektive scen. Det blir ett levande dokument, för det tillkommer nya scener i flera kapitel, och jag har inte hunnit längre än till kapitel 9, så det finns mycket kvar att göra. Jag har ett gäng scener som jag inte har kapitel till än, som jag inte är helt säker på i vilken ordning de ska utspelas eller vad som ska hända emellan det jag har skrivit klart redan (början på boken alltså) och den tidpunkt då scenen ifråga utspelar sig. Mycket att klura på. Kul! - men svårt! Och tidsödande, när jag hellre skulle bara skriva. Men så går det när man inte planerade tillräckligt innan november. Fast jag jobbar nog bäst med ett hoppande fram och tillbaka mellan intensivt skrivande, handfast planerande och löst funderande.

Nu ska jag hoppa in på NaNoWriMo och uppdatera min "word count".

6 kommentarer:

  1. Vilken fascinerande statistik. Det är nästan så du borde göra upp nånslags kurva över det hela. Inte för att jag ivrar för sånt egentligen, men det blir nåt av bild över det du beskriver. Kul att det går bra i NaNo!

    SvaraRadera
  2. Vad spännande att få höra hur du arbetar med ditt manus och ditt skrivande. Bra tips för mig som försöker få ihop min första spänningsroman. Så kul att titta in hos dig. Det gör jag absolut fler gånger!

    SvaraRadera
  3. Älskar att läsa sånt här!!! mer sånt! (please??) det är alltid lika kul att få inblick i hur andra jobbar. Och jag håller med, det där att lägga till lite extratext/övergångar kan lätt bli flera hundra ord mer än man trott. Ett bra sätt att öka ordmängden. :))

    SvaraRadera
  4. Mia: Det blev ingen statistik, mer än den man får på NaNoWriMos hemsida, och den jag redan skrivit. Men det är något att göra nästa år kanske? NaNo återkommer ju, tack och lov, så man kan se fram emot mer statistik nästa år! :-D

    SvaraRadera
  5. Anne: Tack för din kommentar! Hoppas att arbetet med din spänningsroman går bra! Lycka till! Roligt att du gillade min blogg, välkommen tillbaka! Jag har varit erbarmligt dålig på att svara på kommentarer här på bloggen. Ber om ursäkt för det; jag ska bättra mig! Hoppas att det inte avskräcker dig från att besöka bloggen igen!

    SvaraRadera
  6. Kati: Förlåt för att det tog sådan tid innan jag svarade på den här kommentaren. Jag halkar efter med min blogg hela tiden, men nu lovar jag göra något åt det på riktigt. Jättekul att du gillade att läsa statistiken och inlägget; jag tog till mig av din kommentar, värdesätter den, och hoppas att du kommer tillbaka till bloggen igen och läser mer om mina arbets-/skrivarmetoder. Tack så mycket för din kommentar!

    SvaraRadera