fredag 30 november 2012

Jag är en vinnare!

Nu är det sista november. Det har gått fort ändå. National Novel Writing Month är slut - för i år.

I år har Focus booster hjälpt mig mest; jag har skrivit tjugofem minuter, haft fem minuter paus, skrivit i tjugofem minuter igen. Har bara varit med på ett par ordkrig allt som allt, har haft fokus ändå på mitt skrivande.

Det som har hjälpt mest är att jag gjort planering innan november, haft plotten till stora delar av romanen klar för mig. Många överraskningar har dock dykt upp under skrivandets gång, delar som jag inte haft en aning om, massor av saker som händer som jag inte visste skulle hända - sådant är väldigt kul, gör att det blir spännande att skriva.

I den svenska NaNoWriMo-chatten har jag också utnyttjat ett kommando, "!challenge", där ett datorprogram ger en en knasig, rolig eller bara konstig utmaning, något att skriva om i romanen, som till exempel "Include a chicken with golden wings." Vissa saker platsar helt enkelt inte, eller de flesta utmaningarna platsar inte alls, men de kan vara roliga att lägga in om man har idétorka och bara vill samla på sig ord. Detta har jag dock inte gjort, men jag fick en utmaning som löd ungefär (fritt översatt): lägg in en dubbelgångare som låtsas vara någon och som sedan visar sig vara någon helt annan". Något åt det hållet, och det gav mig den twist jag behövde i plotten.

Det har varit roligt att skriva, men också tröttande; det tar mer tid än man tror att hålla högt tempo varje dag, även om 1667 ord KAN vara snabbt skrivna, om man speedar på kan det ta runt fyrtiofem minuter - eller trettio minuter om man är med i en ordsprint.

Nu är jag i mål, och på slutet, i dag alltså, skrev jag delar av det som ska bli själva slutet på romanen. Annars har jag skrivit långtifrån hela. Det kanske blir tjugotusen ord till. Något sådant skulle jag kunna tippa på. Därför tänker jag vara med på det här, en utmaning där man skriver 250, 500 eller 1000 ord om dagen, sex dagar i veckan. Inky Girl Word Count Challenge.

Jag tänker satsa på tusen ord om dagen. Måste verkligen kämpa för att fortsätta skriva så att jag avslutar det här projektet på riktigt. Och det -innan- jag börjar redigera.

Annars vill jag gärna vara med på ReWriMo som folk pratar om - jag tror att det betyder Re som i redigering eller har jag fel?

Jag gick i mål på 53226 ord enligt NaNoWriMo-sidans räknare. Då hade jag haft den klart bästa skrivardagen idag ordmässigt sett. I dag skrev jag 5056 ord! På NaNoWriMo-sidan blev det alltså lite annorlunda (i mitt wordprogram landade jag på sammanlagt 53125 ord). Så enligt NaNo skrev jag 5159 ord idag. Det blir så, lite olika slags sätt att räkna ord på, och hur exakta programmen verkligen är vet man inte riktigt.

Så för sista gången för i år, en statistik över dagens NaNo-prestation:

Your Average Per Day: 1,774
Words Written Today: 5,159
Target Word Count: 50,000
Target Average Words Per Day: 1,667
Total Words Written: 53,226 Winner!
Words Remaining: 0
Current Day: 30
Days Remaining: 1
At This Rate You Will Finish On: November 30, 2012
Words Per Day To Finish On Time: 0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar