söndag 29 juli 2012

Ordmål och procent

För att trigga mig själv, ställa upp lite mål, komma någon vart, har jag letat reda på en ordräknare, en word count meter. Såhär (se bilderna nedan) är läget för trilogin Tusenskönan (TS)/PL/ML just nu, i ord och procent sett.

Jag räknar med ett mål på 70 000 ord per bok, vilket verkar rimligt eftersom det är ungdomsböcker. Skriver på dem alla parallellt. Första delen av ML utspelas innan Tusenskönan, så därför blir det lättast att göra så, skriva i kronologisk ordning. Större delen av PL är klar och de delar som fattas är sådana som blir klarare i och med att jag avslutar del ett av ML. Första utkastet av PL är som ni kanske vet vid det här laget klar, men i den omfattande redigeringen som jag påbörjat nu i veckan, ingår att lägga till en hel del så jag tror att boken blir tjockare än nu innan jag blir klar med den.

Tusenskönan har jag skrivit om hur många gånger som helst, har ni insett som följt bloggen lite längre tid. Det finns gamla versioner som är helt andra böcker, kasserade sedan länge. Det är bara namnet på huvudpersonen som är densamma, Maximilian, och en liten del av en ursprungsidé finns kvar, samt en ursprungsidé gällande världens uppbyggnad. Annars är allting annorlunda, handlingen helt annan. Mycket bättre. Även om man skriver om "samma" bok flera gånger lär man sig. David Gerrold skrev i sin bok "Worlds of Wonder" att man måste skriva den första miljonen ord som övning, innan man ta sig själv på allvar (sagt med lite av glimten i ögat). Jag har skrivit skräpet, den del som bara är övning. Jag vet inte riktigt om det är en miljon ord, men nog är det ekvivalent med flera romaner. Nu skriver jag det som är bra, men fortfarande kanske jag bara övar? Idén att börja med ordräknarmätare igen kommer från bloggen Mina skrivna ord. Jag måste ha nya "triggare" ganska ofta, för det är så lätt att tappa farten och fokus och harva utan att komma någon vart. Återfokusering, återfokusering, nya mål, liknande eller andra eller samma. Nu tittar jag på procent färdigt.



Tusenskönan





PL






ML

2 kommentarer:

  1. Alltid bra att finna tips hos andra ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Ja, visst är det. Jag tycker mycket om att surfa runt och hitta idéer och tips på andras bloggar. :-) Ber om ursäkt att det tog sådan tid innan jag skrev det här svaret.

    SvaraRadera