onsdag 25 juli 2012

Fler och fler hål, hål efter hål efter hål

Nu var det några dagar sedan jag skrev på TS/PL/ML igen. Tyvärr har jag kommit bort ifrån trilogin. Det har gått drygt en vecka sedan jag skrev på den senast och då var det bara 588 ord (17/7). Innan dess var det 98 ord den 14 juli och 75 ord den elfte juli.

Men innan dess var det full fart sedan slutet av juni. Kan med min excel-statistik konstatera att semestern hittills inneburit semester från trilogin också. Men inte från skrivandet.

Jag har under den senaste veckan skrivit skrivpuffar och prosalyrik, blogginlägg och redigerat lite grand på DD också, fortsatt redigeringen på papper som jag påbörjade någon gång i vintras.

DD var mitt NaNoWriMo-projekt i november 2011. Det är dags att redigera vidare på det också. Anledningen till stoppet i redigeringen har varit att jag måste fylla hål - ganska stora glapp i berättelsen - och att jag låst mig vid det första stora glappet och inte fått till det som jag skulle vilja. Beror på att jag inte riktigt är "där" och inte känner riktigt med miljön, vet hur den är samt att jag när jag väl skrivit och försökt kritiserat det såpass mycket MEDAN jag skrivit det att jag låst mig ännu mer och slutat skriva. Nu har jag fortsatt med själva redigerandet istället, är lättare att göra det. Kanske är det en bättre strategi att redigera klart allt som redan är skrivet innan man sätter igång att fylla igen själva hålen? Hur gör ni?

Angående trilogin TS/ML/PL har jag nu idag och under kvällen redigerat vidare på PL. PL är också ett NaNoWriMo-projekt. Skrev boken 2010 i november. Har massivt redigeringsarbete att göra även där och en hel del hål att fylla.

Framöver när jag skriver nya romanprojekt lovar jag mig själv att skriva mer kronologiskt och inte hoppa över och lämna en massa hål. Hål i handlingen gör att jag har olösta frågor, samt de svåraste partierna kvar att skriva när allt annat redan är skrivet. Är det inte dumt, så säg!?

Hur gör ni? Vad råder ni mig till? Någon strategi/idé för hur jag hittar motivation samt verkligen kommer igång att fylla i alla dessa hål?

Det jobbiga är att det redan nu i nyaste versionen av TS och i ML också, redan börjar formas en massa nya hål, ställen som jag markerat med rött där det står i versaler "INKLIPP" och de ställena blir fler och fler och fler...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar