måndag 6 augusti 2012

Tematrio Titelgeografi


Veckans tematrio från Lyrans Noblesser är geografiska namn i titlarna på böcker. Mina tre bidrag blir alla fiktiva platser. Tre böcker som jag tycker mycket om, och tre väldigt olika böcker dessutom.


1. Bruno Brunpäls och vesslorna i Västerskog av Tor Seidler. Den här lilla pärlan, en spännande kapitelbok för barn med vackra illustrationer hittade jag på biblioteket för ett antal år sedan. När biblioteket sedan hade bokförsäljning av gallrade böcker och Bruno Brunpäls och vesslorna i Västerskog fanns med bland dessa slog jag till. Så nu äger jag ett biblioteksexemplar inhandlat för fem kronor. Vesslan Bruno Brunpäls är inte som andra vesslor, han är en stor drömmare, och den han drömmer om är den förtrollande Beatrice, en fisk i dammen nedanför hans lya. En annorlunda kärlekssaga och en mycket spännande bok som jag varmt rekommenderar.


2. Watership Down av Richard Adams. Det här är en väldigt gammal favorit. Jag läste boken på svenska första gången i lågstadiet, i tvåan eller trean och jag har haft den som storfavorit i många år sedan dess. Boken handlar om kaniner på flykt, kaninernas flykt från sitt gamla hem till Watership Down. En dramatisk och spännande berättelse. Boken passar alla åldrar, barn ser andra saker än vuxna i boken, och den kan läsas på många plan. Mitt slitna gamla engelska exemplar köpte jag på second hand långt senare, 1994 (då jag var femton).


3. The Crown of Dalemark av Diana Wynne Jones. Den här boken är den enda i min trio som handlar om människor. Boken är skriven av en av mina absoluta favoritförfattare och den är liksom de två andra böckerna i min tematrio både spännande och välskriven. Målgruppen är ungdomar men det är ändå en allåldersbok som även kan läsas med stor behållning av vuxna. Jag läste den som vuxen. Det är fjärde boken i en serie, en kvartett som heter The Dalemark Quartet och som utspelas i det fiktiva landet Dalemark och handlar om landet som hotas av undergång. Fyra speciella unga människor från det förflutna, nuet och framtiden måste slå sig samman för att rädda sitt hemland. Det är en fantasifull bok med både magi och humor, en mycket välskriven fantasyroman.

8 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dessa.

    SvaraRadera
  2. Watership Down är ju fantastisk! Tycker så mycket om den boken :)

    SvaraRadera
  3. Blev riktigt sugen på de två första. Älskar bra barn och ungdomsböcker!

    SvaraRadera
  4. Watership Down läste jag flera gånger som barn. På svenska, kan tilläggas. Jag älskade den. Däremot såg jag aldrig filmen.

    SvaraRadera
  5. Mimmimarie: Tack för din kommentar! Hoppas du hittar något att läsa bland dessa titlar, någon kanske faller dig i smaken?

    SvaraRadera
  6. Bokmoster: Tack för din kommentar! Visst är det en väldigt bra bok! Tycker väldigt mycket om den jag också, och den håller för omläsning dessutom. Har läst om den flera gånger, kanske ska jag göra det igen... det är inte ofta jag läser om böcker nuförtiden, men ibland är det på sin plats att göra ett undantag!

    SvaraRadera
  7. Bokmalen: Tack för din kommentar! Vad roligt att jag kunde inspirera till läsning - hoppas du gillar den också, ifall du läser den! Jag älskar också bra ungdoms- och barnböcker, tycker mycket om att läsa sådana så jag tar gärna emot tips jag också. :-D

    SvaraRadera
  8. Maria: Tack för din kommentar! Jag läste den också på svenska som barn, och på engelska först senare. Angående filmen har jag bara sett första delen - det är en filmserie om tre delar, om jag kommer ihåg rätt. Eller kanske det till och med finns fyra delar? Har man haft så stor behållning av boken, kanske det inte alltid är någon bra idé att se filmen? - Ibland kanske det inte behövs... :-)

    SvaraRadera