tisdag 4 januari 2011

Trilogiutmaning

Jag hittade en trilogiutmaning som jag inte kunde låta bli att nappa på.

Jag skulle kunna göra det lätt för mig och säga att jag ska läsa tre böcker i någon påbörjad serie, säg den om fröknarna von Pahlen av Agnes von Krusenstjerna som jag redan läst tre böcker i. Fast jag vet inte om jag vill läsa så mycket som tre stycken böcker till i den serien fram till i april... För trilogiutmaningen sträcker sig fram till slutet av april 2011.

Så jag väljer att delta i trilogiutmaningen med en för mig helt ny romanserie, "Släkten" som är utgiven av Historiska Media. Den utspelas under olika tider i vår svenska historia; det är en släktsaga med början i vikingatiden. Det är inte en enda författare utan olika som deltar med varsin bok.

Först ut är Katarina Mazetti med del 1, "Blandat blod". Utspelas på 900-talet.
Andra boken är skriven av Karin Wahlberg med titeln "Sigrids hemlighet". Utspelas i början på 1000-talet.
Tredje boken heter "Tempelbranden", och den är skriven av Catharina Ingelman-Sundberg. Utspelas i mitten av 1000-talet.

"Tempelbranden" utgavs hösten 2010, så det finns för närvarande inte fler böcker i serien. Men tre böcker duger gott till en trilogiutmaning. Det är bara att börja läsa! Jag har redan lånat de två första titlarna på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar