lördag 29 januari 2011

Åstadkomma något

Vad driver mig? Varför räknar jag och skriver upp antal ord per dag? Jo, för att jag vill åstadkomma något. Jag vill nå tillfredsställelsen att jag avslutar det jag påbörjar… Men det är inte bara avslutningen som är viktig, det är själva processen, kreativiteten, skapandet. Mina drömmar, det är dem jag vill uppfylla. Drömmen om att publicera en bok, drömmen om att bli något inom de yrken jag drömt om sedan jag var åtta år gammal. Att bli författare, att bli illustratör. Min pappa sade till mig att det var orimliga drömmar, att man inte kunde försörja sig på att vara författare… Jag ändrade, justerade min dröm enligt hans ord… lade till ”på fritiden”. Att jag vill vara författare, illustratör – på fritiden. Därför tar det fortfarande emot, det känns fortfarande som om jag drömmer om något omöjligt. Ändå kämpar jag. För jag vill åstadkomma något. Jag vill vara sann mot mig själv, tro på mig själv, göra det jag älskar allra mest att göra – skriva, måla, teckna. Jag vill göra det så mycket och så ofta som möjligt. Därför, därför ger jag aldrig upp. Men minnet kanske är justerat, förvanskat, förändrat genom åren, kanske sade han inte precis att det var omöjligt, kanske sade han bara att det var svårt. För det är det ju, men inte omöjligt. Jag ser ju bevis på det hela tiden, läser hela tiden böcker som andra skrivit. Varför skulle det vara omöjligt för just mig? Därför säger jag mig istället: jag klarar det här.


(Det här är en SkrivPuff-övning: 2011: 29 – 29 januari: Skriv om att åstadkomma något.)

2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har!
    Har en bokblogg som heter bokbloggen1.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen de där tankarna. Kör hårt med fortsatt skrivande!

    SvaraRadera