onsdag 5 januari 2011

Alfabet-utmaning

Ägaren till bloggen ”Ett hem utan böcker” utmanar sig själv och andra som vill hänga på, att under 2011 läsa minst en bok från varje bokstav av alfabetet, där författarens efternamn ska börja på bokstaven ifråga, och boken man väljer ska finnas oläst i ens egen bokhylla, alltså inte vara lånad från vän eller bibliotek, utan egenägd.

Man behöver heller inte läsa böckerna i någon speciell ordning. Man ska läsa minst 21 böcker eller i alla fall har Martina som äger bloggen nämnd ovan sagt sig att hon ska göra det. Jag får se hur många jag läser i min egen lista. För att göra det lättare för mig, nu när jag hakar på fler och fler utmaningar, är att sammanföra dessa, därför återkommer vissa böcker/författare i fler än en utmaning.

Precis som ägaren till ”Lyrans noblesser” och andra bokbloggar, vill jag också läsa så internationellt som möjligt, läsa böcker från olika delar av världen och olika kulturer, om än översatta till svenska eller engelska (jag kan ju bara några få språk), så jag försöker vara bred i valet av författare nedan. Bokhyllan begränsar dock, även om jag har många olästa i min bokhylla att välja och vraka bland…

Atwood, Margaret: Syndaflodens år

Brown, Dan: The Da Vinci Code*

Calvino, Italo: Om en vinternatt en resande*

Dunant, Sarah: Venus födelse*

Evanovich, Janet: Lovligt byte*

Fridell-Aggestam, Annelie: Så bitter kall

Gregory, Philippa: Jungfruns älskare*

(Hoffman, Mary: City of Ships)*

(Ingeman-Sundberg, Catharina: Tempelbranden)*

Jonsdóttir, Auđur: Folket i källaren

Krusenstjerna, Agnes von: Porten vid Johannes*/Kyogoku, Natsuhiko: The Summer of the Ubume

Lessing, Doris: Martha/Den femte sanningen*

Morton Kate: Den glömda trädgården*/Mishima, Yukio: Vårsnö

Nemert, Elisabet: Bortom stjärnan/Vindarnas ö*

Ozeki, Ruth L.: Min amerikanska hustru

Paasilinna: Kollektivt självmord/Åskgudens son*

Q: -

Rowling, J.K.: Harry Potter and the Deathly Hallows*

Sa, Shan: The Girl Who Played Go*/Saylor, Steven: Romarblod*

Trussoni, Danielle: Angelologi – änglarnas tecken

Unsworth, Barry: The Ruby in her Navel

Vickers, Salley: Dancing Backwards

Winterson, Jeanette/Wolfe, Gene*

X: -

Yoshizaki, Mine: Kerero – grodan från rymden, del 1 & 2

Zafón, Carlos Ruiz*/Zappa, Ahmet/Zusak, Markus

Å

Ä

Ö-Øyahaug, Gunnhild: Vänta, blinka

Böcker inom parentes är sådana jag inte köpt än, men vill köpa och därför kanske framöver kommer att läsa.

Där jag angett två/tre författare/böcker är jag osäker på vilken jag ska välja; det visar sig väl. I fallet Winterson/Wolfe läser jag nog böcker av båda författarna, jag har ett antal av dem båda i bokhyllan, både lästa och olästa böcker.

* = dessa böcker ingår även i någon av mina andra läsutmaningar 2011, Boktolvan och/eller Nästa bok i serien och/eller trilogiutmaningen.

Bokstaven Y var svår; jag fick gå till mangahyllan för att hitta en bok. Eftersom det är just en mangabok, smäller jag ihop det till två, för det är delarna 1 och 2 jag har. Det sägs ju inget i utmaningen om vad slags böcker det ska vara. Annars är det bara vanliga skönlitterära, men Y fick bli manga. Tyvärr hittade jag ingenting på Q, X, Å eller Ä i min bokhylla. Det kanske ändras under året.

6 kommentarer:

  1. Att jag läser (minst) 21 böcker är ju för att de övriga bokstäverna i alfabetet har jag inga böcker från... så du får läsa precis så många du vill. =)

    SvaraRadera
  2. Jag skall oxå hänga på alfabet-utmaningen eftersom jag har så mycket olästa böcker i min bokhylla. En gemensam bok ser jag att vi skall läsa i alla fall.:-) Det är Trussoni, Danielle: Angelologi.

    SvaraRadera
  3. Hej Martina! Tack för din kommentar! Aha, då förstår jag, jag trodde du bara inte ville begränsa dig till att läsa färre... Visst vore det skoj att hinna med att läsa alla på sin lista, men hela alfabetet är ju ganska många böcker... Förhoppningsvis går det nog bra, kanske är lättare än man tror! Det är i alla fall en kul utmaning, och de böcker man listar *vill* man ju i alla fall läsa så det finns hopp om att man klarar det därför också!

    SvaraRadera
  4. Hej Cissi! Tack för din kommentar! Jag har också massor av böcker olästa i min bokhylla... så jag hoppas utmaningen hjälper att minska den listan något i alla fall! Kul att vi har en gemensam bok, vi får se om vi båda gillar den!

    Ingelman-Sundbergs bok "Brännmärkt" som du har i din lista har jag läst, gillade den, spännande och lättläst var den. Jag köpte den i pocket och läste, och köpte sedan de två senare delarna i trilogin så snart jag kunde och läste dem också. Hoppas du gillar den du med om du läser den i år. :-)

    SvaraRadera
  5. Jag har också hoppat på utmaningen. Vi hade inte alls samma typ av böcker men det är ju kul att se vad alla andra tänker läsa/har i sina hyllor :)

    SvaraRadera
  6. Oj, vad många utmaningar du är med i! Vad kul!

    SvaraRadera