lördag 12 januari 2008

Kan man tillåta första utkastet att vara totalt skräp?

Om man ska vara nogräknad gjorde jag testet strax nedan med Maximilian två gånger. Första gången tänkte jag inte noga efter innan jag kryssade i fråga 3 – Your last relationship ended because… – alternativet jag först kryssade i var ”You lost your temper too often”. Men när jag gjorde om testet, det vill säga, tryckte på ”bakåt” och tittade igenom frågorna, insåg jag det självklara svaret på fråga 3, vilket var: ”You had to be in charge”.

Första gångens resultat blev Aries (inte så långt ifrån lejonet men med en distinkt skillnad, för medan Aries/Väduren kan sägas vara den hoppande elden, den som ständigt rör sig framåt, är Leo/Lejonet den stadiga, fasta elden som inte rubbas utan stolt brinner på ett och samma ställe, viljestarkt och orubbligt).

Men varför lägga så mycket energi på ett simpelt test? Som dessutom bara har fyra frågor att basera resultatet på?

För att mitt snabba ogenomtänkta svar pekar precis på vad som känns fel när jag skriver om Maximilian. Jag får inte till det. Som vanligt, höll jag på att tillägga.

Jag läste igenom kapitel två häromdagen. Det gjorde mig nedstämd och besviken. Förutom att där fanns en massa hopp och flera versioner av samma sak, stycken som skulle behövas redigeras och få smidiga övergångar, fanns där något slags underliggande aggressivitet och småsinthet. Aggressiviteten är sorgligt nog, tror jag (men jag är inte säker), min egen (något som finns långt inom mig i så fall för jag är verkligen ingen aggressiv människa utåt, tvärtom). Eller så är det bara min oförmåga att beskriva arga människor, eller att jag låter karaktärerna vara arga för mycket… öh? Det lät lite konstigt… Men det är svårt att förklara.

Och småsintheten då? Det är helt enkelt min otillräcklighet vad gäller att porträttera taktlöshet. Jag tror inte att jag riktigt vet vad det betyder. Och än mindre vet jag hur jag ska gestalta det. Istället för att ta itu med de stora händelserna som ska utspelas i boken, trasslar jag in mig in i petitesser och småsaker som bara förstör helheten och gör alla karaktärer (speciellt Maximilian) småsinta och idiotiskt uppmärksamma, kritiska och dylikt på detaljer och saker som inte skulle behöva vara med alls.

Vilken dålig reklam jag gör för min bok här! Men jag lovar… det finns bra stycken också, delar jag är nöjd med…

Jag krånglar till det. Eller är jag kanske för hård och kritisk mot texten? Dessutom får jag inte glömma att det är första utkastet… Hur är det för er andra? Hur är det för dig? Första utkastet… hur ser det ut jämfört med andra och senare utkast?

3 kommentarer:

  1. Klart man kan!!! Det är ju det man har redigeringen till. Första utkastet är ju din grovskiss, som du sedan ska bygga på, tills du får allting att bli som det ska vara (vilket faktiskt inte alltid är samma sak som DU vill att det ska vara).

    Mitt första utkast liknar knappt ens slutprodukten, så mycket har jag ändrat och fixat och grejat och tagit bort på vägen. Det kanske är annorlunda för andra, men för mig är det verkligen så.

    Var inte för hård mot dig själv. Du har ett utkast -- perfekt!! Det är i redigeringen det sedan sker, det där coola, när allting faller på plats och blir bra!

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt! Tack så mycket för att du tog dig tid att kommentera! Massor av värdefull visdom! Det märks att du vet vad du pratar om. :D

    Jag tror att jag kommer att jobba som du, förändra mycket på vägen...

    Det enda jobbiga i kråksången för min del är att jag skulle vilja redigera på en gång. Är jättesvårt att lämna det som det skräp det är och fortsätta *framåt*.

    SvaraRadera
  3. Tja... Varför inte ta dig lite tid och fixa med scenen tills det känns bättre? Det kan också vara trevligt.

    Det fina med att skriva är att man själv bestämmer hur man ska lägga upp arbetet. Om du gillar att jobba kronologiskt, jobbar du kronologiskt. Om du gillar att hoppa mellan scener gör du det. Samma sak med redigeringen: vill du redigera nu, så ta dig lite tid och gör det innan du går vidare i storyn. Det kan vara ett bra sätt att lära sig hantverket på, eller så ger det ett bra tillfälle bli mer i samklang med storyn och karaktärerna.

    Mitt råd är att du verkligen känner efter hur du vill ha det, och så anpassar du ditt arbetssätt efter den känslan. Kom ihåg att det inte finns något rätt och fel -- allt det handlar om är att hitta sättet som känns bäst för just dig.

    Lycka till :-)

    SvaraRadera