torsdag 3 januari 2008

Förändring i kreativitetens tecken

Nyckelordet för 2008 är förändring. Konkret förändring. Förändring genom det skrivna och det tryckta ordet. Förändring genom kommunikation. Förändring genom handling.

Stora ord för något litet, kanske.

Jag har börjat genom att skicka barnbok 2 till fem förlag. Vi får se vilka som nappar.

Barnbok 1, 2 och 3 handlar om samme huvudperson. 2 och 3 är fristående fortsättningar på barnbok 1. Jag tror att förlag kan nappa bättre på 2:an för att den är mer ”originell”. Men jag vet inte. 3:an är inte klar än, men det tänker jag ändra på nu.

Jag har funderat en hel del, speciellt veckan före julhelgen, om hur jag vill ändra på saker, förändra, förbättra, förfina saker… och det gäller inte bara mitt skrivande utan alla kategorier. Givetvis går det inte att få bra på alla plan samtidigt, men jag ska göra mitt bästa för att få så mycket som möjligt i mitt liv i harmoni och balans. Jag kategoriserade allting i huvudrubriker och funderade kring var och en av dessa. En av rubrikerna är Kreativitet. För mig innebär kreativitet mycket: målande, tecknande, skrivande… Allt möjligt slags skapande arbete som känns så långt ifrån arbete som det bara kan vara eftersom det är vad jag andas. Det är vad som är jag.

Främsta skillnaden är väl att jag känner att jag verkligen vill satsa. Visa – bevisa – för mig själv att jag är värd att satsa på, eller snarare: att det jag gör är värt satsning.

Även om ingen av barnbokförlagen jag skickat barnboksmanuset till antar det, har jag i alla fall bevisat för mig själv genom handling att jag tror på vad jag gjort. Att jag tror på vad jag gör. Och det är det viktigaste.

Så jag ska fortsätta att skicka in saker. Dikter är nästa punkt på min imaginära lista. Jag kanske ska ta och göra en konkret sådan också; listor som konkretiserande.

Den som har tips på tidskrifter/tidningar som antar dikter får gärna hojta till!

4 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna för att något förlag antar boken!

    Johanna

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Jag tror jag behöver alla tummar som någon kan hålla så jag är väldigt tacksam!

    SvaraRadera
  3. Spännande! Och riktigt bra ord för året, förändring kan ligga i så mycket!
    Hoppas du får positivt svar om boken!

    SvaraRadera