torsdag 15 oktober 2020

Hett i hyllan #7


Monika håller i Hett i hyllan som återkommer varje torsdag. Hon skriver:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?


Ett par böcker som är väldigt heta och stått i hyllan sedan någon bokrea kring år 2000 är Peter Nilsons rymdepos. Det är en duologi som består av två lustigt formaterade små böcker (längd:14,7 cm; höjd: 11,4 cm). Jag har påbörjat läsningen av första boken Rymdväktaren vid något tillfälle men inte kommit längre än så. Bok två heter Nyaga. (Länkar till Adlibris där böckerna finns att köpa i nytryck och i större format.) Ger smakprov på den första sidan nedan (se fotot).


Såhär står det på baksidan av första boken, Rymdväktaren:

I Rymdväktaren, första delen av Peter Nilsons rymdepos Projekt Nyaga, kommer år 2084 en ung matematiker till klostret Klaradal, som ligger på månen. Han kommer för att spela på superkvantdatorn Angelica som finns i klostret. Angelica "flyger liksom änglarna vart hon vill i universum. Hon är dessutom ett av de vackraste ting som vi människor har skapat någonsin". I klostret möter den unge matematikern en åldrad kollega, Peter Lorentzen. Som ung forskare var denne med om de mycket märkliga händelser i slutet av 1900-talet och början av 2000-talet som totalt förändrade planeten jorden.

Böckerna är utgivna på Norstedts, första gången 1995, mina exemplar tryckta 1997. Jag antar att det var därikring bokrean var då jag köpte dem.

Hög tid att läsa dem, inte sant?

Jag kunde ju ha läst dem som en del av Space Opera September readathon som jag var med i både i år och förra året, men då läste jag andra böcker. Så måtte de bli lästa under Space Opera September readathon nästa år, om inte förr!

Blir i alla fall lite nyfiken på dem när jag tagit fram dem för att fota och bläddra. Även om de är på 568 respektive 566 sidor är det inte många rader på varje sida, så de borde inte ta så mycket tid i anspråk.

(Inlägget tidigare kallat Hett i hyllan v. 42 2020. Jag har nu döpt om det, numrerat efter mina antal "Hett i hyllan"-inlägg. Länken till inlägget i sig förblir dock detsamma.)

6 kommentarer:

  1. Rymdepos låter ju spännande, men de här böckerna är okända för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, rymdepos lockar mig också men ändå har jag inte kommit mig för att läsa dessa. De har ju några år på nacken och är nog lite udda.

      Radera
  2. Rymdväktaren har jag kanske läst. Eller annars har jag bara läst Solstorm. Den tyckte jag var rätt spännande i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,vad kul, låter ju lovande! Jag har en samlingsvolym med Stjärnvägar, Solvindar och Rymdljus av Peter Nilson också. Den har jag inte heller läst.

      Radera
  3. Känner inte till de böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boklysten, de är lite udda och säkert inte sådär väldigt populära heller och dessutom många år på nacken nu. Fast jag borde ju ta tag i att läsa dem nån gång ...

      Radera