tisdag 13 oktober 2020

Fall into Fantasy 2020


I år var jag väldigt ”layed-back” när jag deltog i årets Fall into Fantasy readathon, anordnat som vanligt av Liza på bloggen I regnet och Instagram @iregnet.

Jag har tidigare deltagit 2016 och 2017. I år räknade jag inte sidantal.

Jag hade påbörjat två böcker innan läsmaratonet och jag vet inte nu i efterhand hur långt jag hade kommit innan torsdagen då läsmaratonet drog igång. Böckerna var Dunkelstjärnan av Joseph A. Davis och The Hobbit av J.R.R. Tolkien.

Däremot läste jag det mesta i dessa två böcker under läsmaratonet. Jag påbörjade och läste klart Bilbo Hobbiten, en tecknad version av Bilbo. Samt att jag påbörjade men ej läste klart Stepsister av Jennifer Donnelly.

I år fanns också några utmaningar att utgå ifrån när man valde bok. Jag hade valt böckerna redan innan, mer eller mindre; böcker jag vill läsa under oktober, men böckerna stämde även in på några av utmaningarna.

1. Läs en bok med ett omslag i färgskalan gul-orange-röd

2. Läs en bok av en favoritförfattare - Jag läste The Hobbit, för första gången på engelska (Bilbo – en hobbits äventyr var min favoritbok som barn).

3. Läs en bok som utspelar sig i en annan värld – Dunkelstjärnan utspelas mestadels i en annan värld.

4. Läs en bok vars huvudperson inte är en människa – I The Hobbit är huvudpersonen en hobbit.

5. Läs en bok som utspelar sig innan 2000-talet – The Hobbit sägs utspelas i vår värld för länge, länge sedan.

6. Läs en bok som utspelar sig i framtiden

7. Läs en hypead bok – The Hobbit är väl en hypead bok om någon.

8. Läs en bok som du köpt p.g.a. omslaget – Jag valde just det här exemplaret av The Hobbit för att jag verkligen tyckte om omslaget, som är ett original tecknat av J.R.R. Tolkien själv.


Under läsmaratonet läste jag fyra böcker. Jag hade påbörjat två innan och en bok hann jag inte läsa klart under maratonet. Men om man räknar alla sidor i böckerna, även de böcker jag hade precis påbörjat innan readathonet och inte kommit så långt i, blir resultatet som följer:

The Hobbit av J.R.R. Tolkien – 277 sidor

Bilbo Hobbiten av Chuck Dixon – 134 sidor

Dunkelstjärnan av Joseph A. Davis – 278 sidor

Stepsister av Jennifer Donnelly – 305 av 470 sidor

Sammanlagt: 994 sidor. Minus de sidor jag redan läst innan, som sagt.

Lustigt nog blev den här omgången av Fall into Fantasy den bästa, sidmässigt sett. 2017 blev det 621 sidor läst, 2016 blev det 355 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar