onsdag 21 december 2016

20 snabba inför jul och nyår



Enligt O har hittat på enkäten 20 snabba inför jul och nyår. Efter att ha sett den cirkulera ett tag på olika bloggar, tänkte jag att det nog var min tur att ta tag i den här. Även om jag alltid har svårt att välja.

Julafton eller nyårsafton? Den är var svår. Det är så olika högtider, men så många fler traditioner och så mycket mer mys kring julafton och julen, så jag säger den.

Glögg eller julmust? Den här var ännu svårare! Jag tycker så mycket om varma drycker. Julmust är riktigt gott till mat. Velig som jag är kan jag inte välja.

Amaryllis eller hyacint? Amaryllis till jul.Fast hyacinten är egentligen vackrare ... Nu blev jag velig igen.

Sill eller skinka? Skinkan ska ätas på norrländskt tunnbröd och med äppelmos på, då är den perfekt. Funkar med vörtbröd också. Annars är jag inte mycket för skinka, att äta den bara som den är. Då tar jag hellre sill, men speciella hemgjorda varianter, eller köpta specialvarianter. Inte bara löksill.

Snö eller regn? Snö hör julen till. Mysig vinterstämning, speciellt om det är några minusgrader, kylan nyper i kinderna och det ligger snö eller/och frost på träden.

Lussekatter eller pepparkakor? Lussekatter med mycket saffran, hemgjorda eller bageriköpta, så att de är mjuka utan att vara torra. Så på senare år svarar jag lussekatter, tidigare skulle det definitivt vara pepparkakor. Så det är nästan som att jag kan svara både och.

En i taget eller slalomläsning? Slalomläsning blir för rörigt, och börjar jag med slalom fastnar jag ändå i en och samma bok till sist, så då blir det ändå mer eller mindre, en i taget.

Film eller tv-serie? Om det ska vara en tv-serie ska den vara något speciellt för att jag ska orka se hela och följa så länge, men oftast är det bättre personutveckling i serier. Filmatiseringar av böcker blir oftast också bättre i tv-serieform. Så även om jag tycker mycket om att se på film de få gånger jag gör det, så säger jag tv-serier. Fast riktigt bra filmer är ju svårslagna, de med.

Gina Dirawi eller Sanna Nielsen? Gina har bra humor, Sanna är mest messnäll, väl? Jag vet inte egentligen, har inte sett mycket av dem. Ser sällan på tv.

Kalle Anka eller Karl Bertil? Såg på Kalle Anka tidigare, men kan det utantill vid det här laget och är inte mycket för tv. Karl Bertil har jag bara råkat se någon gång, många år sedan nu. Inget jag blev förtjust i alls.

Tomten eller Grinchen? Grinchen har jag inget förhållande till. Känns som en amerikansk tradition.

Morgonpigg eller nattuggla? Jag är kvällstrött, men sover gärna även länge på morgnarna. Allt beror på när jag lägger mig. Jag behöver runt åtta timmars sömn. Om jag har en arbetsdag eller mycket att göra, går jag hellre upp tidigt än lägger mig sent.

Hundöra eller bokmärke? Självklart bokmärke, samlar på bokmärken. Har aldrig gjort hundöron i böcker, hu vale!

Soffan eller sängen? Att ligga och läsa i sängen är gammal tradition från det att jag bodde hemma hos föräldrarna, hade mitt eget rum och alltid låg i sängen. Har aldrig riktigt fått till vanan att läsa i soffan även om jag numera gör det ibland. Så mycket mysigare och bekvämare att ligga i sängen och läsa.

Tegelstenar eller tunnisar? Då räcker de längre och karaktärerna utvecklas mer. Är det en riktigt bra bok kan man njuta länge.

Leonard Cohen eller Bob Dylan? Även om jag inte direkt lyssnat mycket på varken eller.

Fröken Frimans krig eller Ivanhoe? Har aldrig sett på Fröken Frimans krig. Däremot någon enstaka filmatisering av Ivanhoe någon jul, men framförallt föredrar jag boken.

Ingvar Oldsberg eller Lasse Kronér? Tittar aldrig på Bingolotto, aldrig intresserad. Måste jag säga någon blir det Oldsberg.

Så mycket bättre eller Stjärnorna på slottet? Så mycket bättre har jag sett på en gång, nästan ett avsnitt. Stjärnorna på slottet ännu mindre, kanske ett kvarts avsnitt? Jag tittar knappt aldrig på teve. Har inget intresse av någon av dessa två serier.

Sven-Bertil Taube eller Kent? Aldrig gillat Kent. Taube är tusen gånger bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar