tisdag 29 januari 2013

Tråkigheter och roligheter

Skrev lite på TS på tåget hem - närmare bestämt sjuttiofem ord. Sedan tog jag resten hemmavid, skrev till och mer lite mer än mina 250 ord. Det blev 288 ord, och det var gjort på nolltid. Det är ett väldigt lågt mål, 250 ord per dag, måndag till fredag, men så är det också något jag utan problem hinner med på en av mina tågresor, det vill säga på en halvtimme hinner jag gott och väl skriva mina ord (och mer därtill om jag har flyt).

Fritiden idag ägnades annars mest åt matlagning, och så passade jag på att städa också, rensa bland papper och kvitton, sådant som kanske är mördande tråkigt men ger tillfredsställelse då man blir av med en massa papper och kan slänga och se snabbt resultat. Pappersrensandet innefattade också sortering av papper till VK och Tusenskönan/TS. Med VK-papperen i ordning satte jag mig, beväpnad med bläckpenna och markörpenna och gick igenom några sidor utskrivet. Scener som inte har kapitel än, som är uppdelade på dagar, efter NaNoWriMo, dag 20 till 30. Imorgon ska jag fortsätta den genomgången. Ganska tråkigt arbete, tar lite tid också, och ännu mer tid eftersom det är flera scener som jag inte har en aning om var jag ska lägga dem. Det visar sig när jag får de första kapitlen mer klara - det är scener som ska in i mitten och i slutet av romanen. Dessa markerade jag nu med gul markörpenna, så jag lätt ska hitta dem. Imorgon tänkte jag också påbörja en förteckning över dessa scener. Också sådant som känns ganska tråkigt att göra, men välbehövligt. Jag behöver struktur för att kunna nyskriva, veta vilka delar jag ska fylla i nytt med. Språkredigering är mycket roligare att göra, om man nu ska tala om redigering. Allra roligast är det förstås att skriva helt nytt. Men många gånger finner jag ett stort nöje i att läsa igenom vad jag redan skrivit - "har jag skrivit det här? men det är ju bra!" - och göra språklig redigering - sådant där som egentligen är slutpet i en text... Det tycker jag är alldeles för roligt, så roligt att jag påbörjar det för tidigt. Och alltför tidigt bara sitter och läser det jag skrivit hittills. Nu försöker jag ändra på sådant, verkligen göra redigeringsarbete. För det är i det stadiet jag fastnat, både i DD och i KS, mina kapitelboksprojekt (för barn, alltså). Så jag försöker ändra på vanor och ovanor... Och det går, sakta men säkert. Jag kämpar!

Nu ska jag kämpa mig bort ifrån datorn och ta kväll. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar