torsdag 8 november 2007

Humor och livsgnista

Det blev ingenting mer skrivet på Edurne – en vintersaga i går, och heller ingenting mer på Tusenskönan, så statistiken jag skrev i gårdagens blogginlägg stämmer fortfarande. I dag gick det bättre. Men det märktes att jag tycker att det är roligast just nu att skriva på Tusenskönan.

Jag har så kommit in i Maximilians sätt att uttrycka sig, och han är riktigt ”pratig” av sig, så det är lätt att komma upp i många antal ord. Han tycker om att berätta och han gör det livligt och med en massa ord, omständlig kan han vara ibland också, men han har både humor och gott ordförråd, temperament och livsgnista, så det är jätteroligt att skriva om (eller snarare med) honom. Därtill är det så spännande, massor händer och det är många roliga dispyter och förvecklingar mellan karaktärerna.

Edurne – en vintersaga har inte alls kommit igång på samma vis. Visst händer det spännande saker i kapitel två och tre som jag skriver på nu (jag hoppar lite fram och tillbaka efter humör), men jag skriver i tredje person, visserligen bara från Edurnes perspektiv, men det är ändå mer utifrån, och hon har inte alls samma roliga språkbruk – hela historien är mer i enkelt språk – plus att hon är ett par år yngre och det märks. Visserligen är det mycket humor även hos henne (och ska jag vara riktigt ärlig har hon livsgnista också), men inte på samma vis.

Jag kan inte skriva utan humor även om det är mycket allvar också. Tusenskönan är ju ingen lycklig historia direkt, även om där finns massor av lycka här och var och mitt i och så, men humorn finns där i alla fall.

Det gick som sagt trögt att komma upp i minimiantalet ord på Edurne – en vintersaga. Jag skrev i morse och nu i kväll på Tusenskönan, efter att jag uppfyllt kvoten på Edurne – en vintersaga, och det gick betydligt lättare och ledigare, utan någon som helst ansträngning.

Så till statistikrapporten, eftersom det bara är en dag – i dag – som det rör sig om blir det en väldigt kort lista:

8/11: Edurne: 1 706 ord, Tusenskönan: 1 835 ord.

Precis som i går säger jag att dagen inte är över än. Lusten är så stor just nu så det blir nog fler ord än ovan nämnt på Tusenskönan. Men Edurne – en vintersaga lämnar jag tills i morgon. Jag hoppas jag fått fler idéer och känner mig mer entusiastisk i morgon när jag ska skriva på Edurnes saga… För jag har ju dessutom gårdagen som bara gav 125 ord, vilket betyder att jag har 1 542 ord extra att skriva i morgon… För jag måste ju ha minimikvot för var dag, och räknar inte eventuella bonus jag gjort under dagarna som gått, för de behöver jag inför de veckor som är kvar i november…

Med andra ord ska det skrivas massor i morgon! Och sedan är det helg. Då har jag officiellt ledigt från Tusenskönan, enligt mitt schema 20-21 mån-fre. Ett schema som jag frångått massor senaste veckan, mest på plussidan eftersom jag skrivit alla möjliga andra ströstunder än just 20-21. Så jag kommer att skriva i helgen också, på båda mina projekt! Jippi, vad kul det ska bli (i alla fall att skriva på Tusenskönan… suck)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar