onsdag 6 september 2017

Waiting on Wednesday: Det goda folket av Hannah Kent

I dagarna fick jag Modernistas nya katalog, för hösten 2017. Bokutgivning med allt möjligt blandat. För min del fastnade jag genast vid Det goda folket av Hannah Kent.

Burial Rites av Hannah Kent var en bok som jag läste för något år sedan och som gjorde stort intryck på mig. Jag tyckte väldigt mycket om den, speciellt som det var min allra bästa ljudboksupplevelse någonsin. Uppläsaren läste med sådan inlevelse, kanske var det därför boken blev så otroligt bra också.

Ljudboken var lånad på biblioteket, kort därefter köpte jag den i bokformat, bara för att ha boken hemma i bokhyllan också. Och för att ha möjligheten att läsa den själv, på papper.

Sedan dess har jag hållit utkik efter fler böcker av Hannah Kent. Nyligen ramlade jag över The Good People på engelska och skrev genast upp den på min önskelista över böcker att köpa. Nu finns den alltså snart även på svenska och jag hoppas på att få ett recensionsexemplar.

Burial Rites utspelades på Island, Det goda folket är också en historisk roman men har ingenting att göra med hennes förra bok, utan är helt fristående och utspelas i Irland på 1800-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar