fredag 1 september 2017

Helgfrågan vecka 35

Tiden går, nu är det vecka 35, och Helgfrågan denna vecka som Mia på Mias bokhörna ställer är:

Hur går det med läsningen/bloggandet?

Under augusti hände något. Jag kom igång med läsningen igen, från att ha haft en rejäl svacka gällande lustläsningen som jag gör rent privat, det jag läser på min fritid. Mycket har blivit läst under sommaren, men i jobbet som korrekturläsare/språkgranskare.

Äntligen har lusten att läsa på fritiden återkommit. På något vis har jag (återigen) insett att det inte behövs långa sjok av tid, utan räcker med korta, små stunder av lästid varje dag, för att man ska komma ordentligt framåt. Det gäller ju egentligen allt i livet, att det är de små stunderna som gör det. Att det är de som man måste kunna fånga i flykten för att kunna samla ihop dem, som vattendroppar. Till sist blir det ett helt vattenglas fullt eller rentav en sjö eller flod.

Vad gäller bloggandet kan ni också se att jag är igång igen. Jag är sprudlande full av idéer och inspiration. Ska bara realisera dem också. Hitta en plan. Och fortsätta att kommentera andras bloggar. För det är ju så roligt! Diskussionerna som uppstår, hitta ett avslappnat forum att uttrycka sig på. Läsa, skriva och fundera.

Bonusfrågan denna vecka lyder: Vad ska du göra i helgen?

Lördagar är författardagar, då jag skriver på mitt eget skönlitterära. I alla fall är det ambitionen att ha det så.

Söndagarna är konstnärsdagar då jag ska vara ledig från datorskärmar och ägna mig åt konstnärligt skapande.

Från och med nästa helg (den 10 september) börjar också en ny krokikurs. Så då blir det verkligen av att jag åker iväg och är konstnärligt skapande.

Men just den här helgen tänkte jag mig en liten tur till biblioteket under lördagen för att lämna igen en bok, lästid vill jag också ha, och så ska jag skriva snigelbrev.

17 kommentarer:

  1. Åh, nu blev jag sugen på att börja måla igen! Det är något jag vill göra men som jag aldrig tar mig tiden till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna inspirera! Måla är något som jag också gör alltför sällan men älskar att göra när jag väl gör det. Ta dig lite tid, om så bara en kvart, för att sätta lite färg på ett papper! Lycka till och trevlig helg! :D

      Radera
  2. Jag borde se till att få tid varje dag till läsning för jag behöver det. Någon gång ska jag ta upp min konstnärliga ådra igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min ambition också, inte alltid görbart eller helt lätt att få till. Handlar till stor del om prioritering, men även det kan vara klurigt, speciellt om man har familj och hus och mycket att göra. :)

      Lycka till, hoppas du får tillfälle att ta upp det konstnärliga igen, det är defintivt värt det, tycker jag! Så rogivande!

      Radera
  3. både författande och konstnärlig verksamhet! så roligt det låter. och tänk att det finns någon som skriver snigelbrev fortfarande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är underbart att vara skapande och kreativ! :D

      Det är nog tyvärr inte många som skriver snigelbrev nuförtiden ... Jag är med i Snigelpostklubben, arrangerad av Dorotea Pettersson på dorro.se. Det finns även en fb-grupp. Du kan läsa mer här: http://dorro.se/snigelpostklubben-rond-1/

      Radera
  4. Svar
    1. Visst är det, Hannele. Att skapa och vara kreativ är både stimulerande och väldigt avkopplande, meditativt. :D

      Radera
  5. Du har så rätt, det är de små stunderna som gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ewa, för att du håller med! Visst är det de små stunderna, liksom detaljerna, som gör det. :D

      Radera
  6. Låter ju underbart att ägna sig åt sådana själsligt nyttiga aktiviteter på helgen! Älskar snigelbrev men får, förstås, inga :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, själen behöver sitt - min själ behöver mycket kreativitet för att må bra, har jag insett.

      Visst är det härligt! Jag skriver gärna ett brev till dig! Annars kan du gå med i Snigelpostklubben, arrangerad av Dorotea Pettersson på dorro.se. Det är hennes initiativ som gjort att jag alls skrivit brev nu på sistone. Jag hade brevvänner som barn, dock.

      Du kan läsa mer om klubben och gå med i fb-gruppen här: http://dorro.se/snigelpostklubben-rond-1/

      Radera
  7. Jag har så svårt att läsa korta stunder, tycker det bara blir sönderhackat då och ofta drabbar det boken :(

    SvaraRadera
  8. Du har så rätt vad gäller de korta stunderna. Gäller egentligen så mycket mer än läsning. Om något känns svårt eller för omfattande att få gjort, brukar det hjälpa att göra det i små portioner, bit för bit. Till sist blir det ju klart även på det sättet. ;)
    Teckna och måla är verkligen avkoppling, himla synd att man slutade med det, fick lust igen nu. :)

    SvaraRadera
  9. Snigelpost är ju en lyx, så länge det inte är räkningar. Hoppas alla dina aktiviteter blev och blir lyckade.

    SvaraRadera